Cashewpähkinä on ehdottomasti yksi maailman käytetyimmistä ja suosituimmista pähkinöistä. Alun perin Etelä-Amerikasta kotoisin oleva cashewpuu kasvaa nykyään myös Aasiassa ja Afrikassa, ja sen suurimpia viljelymaita ovat nykyään Intia ja Vietnam. 

Foodinin luomulaatuiset cashewpähkinät ovat peräisin Burkina Fasosta, jossa pähkinät kasvatetaan ja käsitellään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Burkina Fason cashewpähkinöiden käsittely työllistää erityisesti naisia – työntekijöille maksetaan reilu korvaus, jolla he voivat ruokkia ja vaatettaa itsensä sekä perheensä, ja lähettää lapset kouluun. Viljelijöille tarjotaan koulutusta, ja varmistetaan keskimääräistä parempi tulo. 

Kermainen cashewpähkinä sisältää mm. kuitua, proteiinia sekä tyydyttymättömiä rasvahappoja. Lisäksi pähkinät sisältävät magnesiumia, fosforia, kalsiumia, K-vitamiinia ja mangaania. Pieneen, kuunsirpin muotoiseen pähkinään mahtuu paljon monipuolisia ravintoaineita, mikä tekee cashewpähkinöistä ruokaisan vaihtoehdon ruoanlaittoon, leivontaan sekä sellaisenaan naposteltavaksi.

CASHEWPÄHKINÄ SOPII SUOLAISEEN JA MAKEAAN

Pehmeä, täyteläinen maku sekä monikäyttöisyys ovat tehneet cashewpähkinästä hitin niin suolaisten kuin makeidenkin ruokien resepteissä. Cashewpähkinät ovat lounaiden ja päivällisten pelastajia. Niitä on helppo sekoittaa itämaisten maustekastikkeiden, kasviswokkien, patojen, kana- ja kalaruokien sekaan, ja erityisen herkulliselta ne maistuvat hapanimelä-, osteri-, ja mustapapukastikkeiden kanssa. Salaattien päällä cashewpähkinät tekevät lounaista ruokaisampia, ja ne tuovat rouskuvaa tekstuuria keittoihin. Valmista cashewpähkinöistä herkullista kastiketta blendaamalla niitä liotuksen jälkeen tehosekoittimessa erilaisten mausteiden kanssa. Maista myös samettisen pehmeää Foodin cashewtahnaa, jota voit hyödyntää maapähkinävoin tapaan levitteenä ja luovasti ruoanlaitossa!

Makeassa leivonnassa cashewpähkinät ovat parhaimmillaan kermaisten raakakakkujen pääraaka-aineena. Voit rouhia pähkinöitä myös taikinoihin ja kuorrutteiden päälle. Rouhe tai pähkinäpalat maistuvat herkullisilta myös raakasuklaan seassa, ja pähkinöitä voikin helposti lisätä myös itsetehtyjen suklaa- ja välipalapatuoiden tai konvehtien sekaan. 

CASHEWPÄHKINÖIDEN LIOTTAMINEN JA KÄYTTÖMAHDOLLISUUDET

Liottaminen moninkertaistaa cashewpähkinän käyttömahdollisuudet, ja tekee pähkinän ravinteista tehokkaammin imeytyviä. Liotuksen jälkeen pehmeistä cashewpähkinöistä voi valmistaa esimerkiksi kermaista pähkinämaitoa, täyteläistä konvehtien täytettä ja tuorepuuroa. Pehmeästä cashewpähkinämassasta on helppo loihtia myös jäätelöä, joten mahdollisuudet pähkinän käyttöön ovat suorastaan loputtomat! Lisäksi cashewpähkinöistä valmistetaan juustoja ja muita hapatteita, kuten jogurttia ja rahkaa. Liotettu cashewpähkinä on keskeisessä roolissa esimerkiksi vegaanisen ruokavalion rakennuspalikkana, ja sitä hyödynnetään erityisesti kermaisuutensa vuoksi kastikkeissa, padoissa ja taikinoissa. 

Parhaan tuloksen aikaansaamiseksi cashewpähkinöitä voi liottaa yön yli, mutta usein jo neljä tuntia riittää. Liottamisen jälkeen pähkinät on mahdollista kuivattaa esimerkiksi uunissa, jolloin ne säilyvät pidempään. Voit lukea lisää pähkinöiden aktivoinnista täältä. 

CASHEWPÄHKINÄ RESEPTIKIRJASTOSSAMME

LUE LISÄÄ PÄHKINÖISTÄ JA AKTIVOINNISTA BLOGISSAMME

TÄYDENNÄ CASHEW-VARASTOSI

Varasto loppu
5,49 
12,95 
Lisää ostoskoriin
Varasto loppu
2,99 
Varasto loppu
9,95 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *