Luomuruoka kasvattaa suosiotaan maailman laajuisesti. Perustajamme Lasse Jalkanen on kulkenut yli kymmenen vuoden matkan paremman ruokakulttuurin asialla ja kehittänyt merkittävästi alaa kotimaassamme. Nyt haluamme jakaa tarinamme ja kertoa, miten ja miksi yksi Suomen merkittävimpiin kuuluva luomuelintarviketoimija Foodin on saanut alkunsa ja miten tulemme jatkamaan paremman ruokakulttuurin levitystä edelleen!

FOODININ JUURET

Tarina Foodinin takana johtaa juurensa yli kymmenen vuoden taakse, jolloin perustajamme Lasse Jalkanen kiinnostui oman terveytensä ja suorityskykynsä parantamisesta ravinnon avulla. Täysin sopivia tuotteita ei tuolloin ollut Suomesta saatavilla, joten niitä oli etsittävä ja tilattava muualta maailmalta. Samalla Lassen suuri kiinnostus ravinnon ja raaka-aineiden alkuperään heräsi. Ensimmäisellä matkallaan viljelijöiden luona Brasilian Amazonialla Lasselle kirkastui, kuinka suuri vaikutus ruokabisneksellä onkaan.  

“Siinä ei merkinnytkään enää pelkästään se, miten ruoka ja ravinto ruokkivat kehoani vaan myös se, miten valtavasti pystyin vaikuttamaan niiden ihmisten elämään siellä viidakossa pelkästään sillä, että ostan heidän tuottamiaan raaka-aineita”, muistelee Lasse. 

Lasse muistaa edelleen vahvasti tämän ajatuksen ja tunteen, kuinka hän halusi tukea ja auttaa ahkerasti ja suurella sydämellä töitä tekeviä viljelijöitä ostamalla kaiken mitä he ikinä vain pystyisivät tuottamaan. Tällainen Sharing happiness -ajatus on siis vahvasti ollut läsnä jo ennen tuotemerkki Foodinin syntyä.

FOODIN SAA ALKUNSA

Kun Foodin brändinä sai alkunsa vuonna 2013 oli Lassella jo entuudestaan oma hyvinvointituotteisiin suuntautunut verkkokauppa sekä useita rautoja tulessa saman alan muissa yrityksissä. Lasse kartutti osaamistaan myös kiertelemällä maailmalla milloin missäkin; raaka-aineiden viljelijöiden luona sekä messuilla ja tapahtumissa etsimässä uusia ideoita ja kumppaneita. 

Foodinin toinen yrittäjä Maria Jalkanen astui mukaan Foodinin tarinaan vuonna 2015. Marian tavatessaan Lasselle tuli hyvä syy rauhoittua paikalleen ja kirkastaa Foodinin missiota. Marian aikaisempi kokemus samalta alalta vahvisti yhteisiä ajatuksia Foodinin eteenpäin viemisestä. Keskittymällä Foodiniin Lasselle ja Marialle tarjoutui mahdollisuus vaikuttaa tärkeiksi kokemiinsa asioihin eli ruoan tuotantoketjuun aina viljelijältä loppukuluttajalle saakka – ja tehdä samalla merkityksellistä liiketoimintaa. 

Yhdessä tekeminen on antanut pariskunnalle paljon – ja antaa edelleen. Lasse ja Maria kokevat omassa kotikaupungissaan Jyväskylässä toimimisen erittäin merkitykselliseksi. Oma tuotanto ja varasto työllistävät tällä hetkellä pitkälle yli 40 työntekijää ja Foodinin kasvun myötä tiimi tulee kasvamaan entisestään. Haaveena on, että jonakin päivänä heidän omat lapsensa Eemeli ja Lilja jatkavat Foodinin tarinaa.

KESKIÖSSÄ TUOTEKEHITYS JA OMA TUOTANTO

Foodinin vahvuudet kulminoituvat vahvaan ammattitaitoon: omaan tuotekehitykseen ja tuotantoon. Foodinin tuotteita kehitetään pitkälti sen mukaan mitä asiakkaamme meiltä toivovat ja millaisia tuotteita itse haluamme käyttää. Lassen työparina tuotekehityksessä on Foodinilla ollut mukana jo useamman vuoden ajan pitkän linjan ravitsemusasiantuntija Jaakko Halmetoja. 

Tuotteiden kehittäminen ja valmistus omassa talossa ja tiimissä varmistavat halutunlaisen lopputuloksen ja luovat työpaikkoja yrityksen kotikaupunkiin. Lassen ja Jaakon ollessa erityisen intohimoisia raakasuklaan kuluttajia ovat esimerkiksi suklaatuotteet keskiössä ja erityisen huomion kohteena Foodinilla. Pelkästään raakasuklaatuotteidemme valmistus luo useamman kokopäiväisen työpaikan tehtaallemme. Raakasuklaan valmistus on ammattitaitoa vaativaa käsityötä, josta voit lukea lisää täällä >>

Omaan tuotantoon liittyy aina toki haasteita, mutta Foodinilla se  nähdään vain mahdollisuutena. Oma tuotanto antaa vapautta ja mahdollistaa jopa yksittäisten asiakastoiveiden pohjalta suunniteltujen tuotteiden tekemisen.

Rohkean kokeilun ja epäonnistumisten kautta onnistumiseen

Hyvä esimerkki siitä, että vauhtia ja energiaa on ollut välillä enemmän kuin tolkkua, oli muutaman vuoden takainen kookosvesikokeilu. Raakaruokainnostuksissaan Lasse kuljetti El Salvadorista Suomeen kontillisen kookospähkinöitä aikomuksenaan pullottaa kookosvettä käsin. Kohtalokkaaksi haasteeksi muodostui kookospähkinöiden lyhyt säilyvyysaika, jonka johdosta suuri määrä pähkinöitä jouduttiin kärräämään suoraan kompostoitavaksi.

Tästä viisastuneena Foodinille päätettiin hankkia avuksi aiheeseen perehtynyt kumppani. Muutaman vuoden etsintöjen jälkeen sopiva kookosvesikumppani löytyi Vietnamista. Nykyään Foodinin kookosvesi pullotetaan metsäviljellyistä luomusertifioiduista kookoksista. Viljelytapa, jossa kookospalmut saavat kasvaa luonnollisesti muun kasvillisuuden ympäröimänä, tukee luonnon monimuotoisuutta ja antaa lisäksi viljelijöiden elannolle turvaa myös muista alueella kasvavista hedelmistä. Lue lisää kookosveden tuotannosta täällä >>

Innovaatioita ja asiakkaiden kuuntelua

Yksi Foodinin selkeitä vahvuuksia ovat oman Jyväskylän tehtaamme kivimyllytuotteet. Perinteisellä tuhansia vuosia vanhalla Stone Ground- eli kivimyllytekniikalla jauhetut pähkinä- ja siemenlevitteet sekä raakasuklaatuotteet ovat suosittuja aitojen raaka-aineiden, laadun sekä makunsa vuoksi. Lue lisää kivimylly-valmistuksesta täällä >>

Sitoutuneet asiakkaamme esittävät meille paljon erinomaisia tuotetoiveita. Tämän lisäksi tuotekehitystiimimme etsii ja testailee uusia tuotteita ja ideoita ympäri maailman. Viimeisin hieno onnistuminen oli viime vuonna lanseeraamamme kollageeniproteiinipatukka. Samaan aikaan kun asiakkaamme toivoivat meiltä parempaa vaihtoehtoa proteiinipatukalle tuotantotiimimme kehitteli oli jo vauhdissa uuden proteiinipatukan kanssa. Uusi tuote lanseerattiin keväällä 2019. Uniikki granolamaisen rouhea proteiinipatukka on aidoista luonnon raaka-aineista valmistettu täysin uudenlainen proteiinipatukka, joka sisältää lisäksi suolistoa helliviä maitohappobakteereja. Patukasta saatu asiakaspalaute on ollut huikeaa. Aitoja raaka-aineita sisältävälle paremmalle välipalalle löytyi todella kysyntää. Voit lukea kollageeniproteiinipatukasta lisää täällä >>

Kollageeniproteiinipatukka

FOODIN KASVAA JA KEHITTYY

Tavoitteenamme on mahdollistaa ja edesauttaa parempien valintojen ruokakulttuuria Suomessa. Haluamme tarjota jokaiselle mahdollisuuden valita ja voida paremmin. Ruoka koskettaa meitä jokaista joka puolella maailmaa. Tämän vuoksi teemme ruokatoimijana kaikkemme vaikuttaaksemme meille tärkeisiin asioihin; ihmisten hyvinvointiin, ruoan tuottajiin sekä ympäristöön. Tällä hetkellä valikoimastamme löytyy noin 250 luontaisesti gluteenitonta tuotetta tavallisista ruokatuotteista erilaisiin funktionaalisesti vaikuttaviin tuotteisiin. Valikoimamme kasvaa jatkuvasti ja ideana onkin täyttää suomalaisten ruokakaapit hyvää tekevillä arjen perustuotteilla. Tätä kaikkea tarkoittaa “ Sharing happiness” eli jakamisen ilo. 

Tulevaisuudelle meillä on paljon monenlaisia visioita ja haaveita. Yksi niistä on kansainvälistyminen, sillä näemme että kaltaisellemme yritykselle on tilaa myös muualla maailmassa. Tällä hetkellä keskitymme kuitenkin Suomeen ja siihen, että yhä useampi suomalainen tunnistaisi Foodinin merkin laadukkaaksi ja paremmaksi valinnaksi. 

VALITSEMALLA FOODININ TEET MONTA HYVÄÄ TEKOA KERRALLA

  • Levität parempien valintojen ruokakulttuuria
  • Ruokit kehoasi puhtailla, aidoilla ja laadukkailla tuotteilla, joiden kestävän kehityksen mukaisesta alkuperästä voit olla täysin varma
  • Tuet suomalaista käsityötä ja yrittäjyyttä
  • Mahdollistat raaka-aineiden viljelijöille ja heidän perheilleen paremman tulevaisuuden
  • Autat ylikuormittuvaa maapalloamme voimaan paremmin

Vinkkejä arjen tueksi ja gluteenittomia reseptejä blogissamme Tutustu ainutlaatuiseen Stone Ground valmistusmenetelmään Tutustu raakasuklaan valmistukseen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *