Pähkinät sisältävät runsaasti energiaa ja erityisesti rasvaa. Ne ovatkin erinomaisia tyydyttymättömän eli hyvälaatuisen rasvan lähteitä. Pähkinöiden sisältämästä rasvasta jopa 90 prosenttia on terveellistä eli kehollemme ja erityisesti sydämelle hyödyllisiä kertatyydyttymättömiä ja monityydyttymättömiä rasvoja. 

Lisäksi pähkinät sisältävät kohtuullisen määrän kasviproteiinia sekä hieman hiilihydraatteja. Pähkinöissä on runsaasti vatsan toimintaa ylläpitäviä ravintokuituja sekä paljon kivennäisaineita, E ja B-ryhmän vitamiineja ja antioksidantteja. Etenkin kasvispainotteista ruokavaliota noudattaville pähkinät ovat tärkeä proteiinin lähde.

Pähkinät ja mantelit sopivat monenlaiseen ruoanlaittoon ja leivontaan, sekä helppona välipalana naposteltavaksi. Voit valmistaa niistä maitoa ja käyttää niitä  osana myslejä, eväs- ja herkkusekoituksia ja smoothieita. Käytä myös pataruokien, puurojen, vanukkaiden ja salaattien joukossa ja koristeena. Mantelit ja cashewpähkinät sopivat myös täydellisesti vegaanisen tuorejuuston valmistukseen.

12,95 
Lisää ostoskoriin
5,49 
Lisää ostoskoriin