SIEMENET TUOVAT RUOKAISUUTTA SALAATTEIHIN JA TEKSTUURIA LEIPIIN

Monipuoliset siemenet ovat loistava tapa lisätä ruokaan väriä ja tekstuuria. Kokeile siemeniä leivonnassa, lisää niitä salaattien ja lämpimpien ruokien päälle koristeeksi, ja kehitä omia siemensekoituksiasi laajasta valikoimastamme! Kaikki siemenemme ovat luomulaatuisia tai vaihtoehtoisesti Suomessa kasvatettuja.

Siemenet ovat helppo tapa tehdä ruoasta monipuolisempaa! Erilaisia siemeniä on helppo lisätä erilaisten välipalojen, leipomusten, salaattien sekä lämpimien ruokien sekaan, tai nauttia ihan sellaisenaan. Jokaisella siemenellä on oma käyttötarkoituksensa. Kurpitsansiemenet loistavat sämpylöiden päällä ja salaateissa, chiasiemenistä valmistuu vegaanista kananmunankin korvikkeeksi sopivaa geeliä, ja hampunsiemenet löytävät tiensä herkullisiin proteiinismoothieisiin. Kaikki Foodinin siemenet ovat luomulaatuisia tai Suomessa valmistettuja (kotimainen hampunsiemen). Siemenet sisältävät paljon rasvahappoja, ja monet siemenistä ovat myös proteiinin lähteitä.

Siementen liottaminen ennen niiden käyttöä tekee niistä helpommin sulavia ja ravinteista paremmin imeytyviä. Voit myös valmistaa itsellesi herkullisen välipalan tai leffaevään maustamalla liotetut siemenet lempimausteillasi, ja kuivattamalla ne uunissa.

Tutustu koko valikoimaan, ja keksi uusia tapoja hyödyntää siemeniä ruoanlaitossasi! Maukkaat ja monipuoliset siemenet sopivat oikeastaan aivan kaikenlaiseen ruoanlaittoon ja leivontaan, ja niillä saa tekstuuria ja väriä niin kylmiin salaatteihin kuin esimerkiksi lämpimiin pastoihinkin. Muista kuitenkin nauttia siemeniä kohtuudella – niihin kerääntyy luontaisesti maaperästä raskasmetalleja kuten nikkeliä ja kadmiumia. Suositeltu päiväannos siemeniä aikuiselle on noin kaksi ruokalusikallista, lapselle yksi. Voit lukea lisää öljykasvien siementen kartoitus- ja valvontahankkeesta Ruokaviraston sivuilta.

INSPIROIDU SIEMENIEN KÄYTÖSTÄ BLOGISSAMME