Tältä sivulta löydät vastauksia tavallisimpiin tilauksiin ja asiakaspalveluun sekä tuotteisiin ja pakkauksiin liittyviin kysymyksiin. Mikäli etsit tietoa jonkin tietyn tuotteen ominaisuudesta, tarkista kyseisen tuotteen sivulta lisätietoa.

Jos et löydä tarvitsemaasi vastausta, voit aina olla yhteydessä Foodinin asiakaspalveluun arkisin klo 8-16 puh. 040 648 6670 tai info@foodin.fi.

TILAUKSET JA ASIAKASPALVELU

Onko minun rekisteröidyttävä, jotta voin tehdä ostoksia verkkokaupassanne?

Voit tehdä ostoksia verkkokaupassa rekisteröitymättä, mutta rekisteröitymällä pääset seuraamaan tarkemmin tilauksesi etenemistä, tilaushistoriaasi sekä tallentamaan osoitetietosi seuraavia ostoskertoja varten.

Onko teillä tehtaanmyymälää ostosten tekoa varten?

Tehtaanmyymälä on meillä vasta suunnitteluasteella ja aikataulu ei ole vielä varmistunut. Tämä on kovin toivottu lisäys palveluvalikoimaamme, jääthän seurailemaan vielä tiedotustamme asian suhteen? Ja lämpimästi tervetuloa paikan päälle, kun myymälämme avautuu! Halutessasi voit noutaa verkkokauppatilauksesi noutovarastoltamme ja säästää toimituskulut.

Voinko ostaa lahjakortin verkkokauppaanne?

Kyllä, osoitteesta https://foodin.fi/tuote/lahjakortti/ voit valita lahjakortin summan suuruuden ja tehdä tilauksen. Saat lahjakortin sähköpostiisi 1-2 arkipäivän kuluessa. 

Voinko tilata tuotteita suoraan ystävälleni?

Kyllä voit. Kirjoita toimitusosoitteesi ystäväsi osoitetiedot, niin lähetys menee oikeaan osoitteeseen.

Unohdin tilauksestani tuotteen, voinko lisätä tuotteita jo maksettuun tilaukseen?

Lisäykset jo maksettuihin ja viimeisteltyihin tilauksiin eivät valitettavasti ole mahdollisia. Voit aina tehdä uuden tilauksen unohtamallesi tuotteelle.

Voinko tehdä ennakkotilauksen tuotteelle, joka ei ole tällä hetkellä varastossa?

Valitettavasti emme voi ottaa ennakkotilauksia vastaan. Pyrimme täydentämään suosikkituotteitasi mahdollisimman pian!

Sain alennuskoodin/lahjakortin. Missä kohtaa hyödynnän koodini?

Voit kirjoittaa alennuskoodisi tai lahjakorttisi koodin kassalla maksuvaiheessa sivun yläosassa olevalle “kuponki”-riville.

Alennuskoodini ei toimi, mistä se voi johtua?

Suurin osa alennuskoodeista toimii vain normaalihintaisten tuotteiden kohdalla. Jos alennuskoodisi tai lahjakorttisi koodi ei jostain muusta syystä toimi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-16 puh. 045 151 3101 tai info@foodin.fi.

Olen lähdössä matkalle. Onko pakettini noudettavissa noutopaikasta vielä silloin, kun palaan?

Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun pakettisi lähtee meiltä, ja noutoilmoituksesta käy ilmi viimeinen päivämäärä, johon asti tilaus on noudettavissa. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, ja sopia erikseen itsellesi sopivan toimitusajan. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-16 puh. 045 151 3101 tai info@foodin.fi.

Voinko tilata verkkokaupan tuotteita Suomen ulkopuolelle?

Ulkomaille tehtävät tilaukset ovat mahdollisia. Maksutapana tulisi tällöin käyttää Paytrailia. Voit vielä tarkistaa asian asiakaspalvelustamme. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-16 puh. 045 151 3101 tai info@foodin.fi.

Verkkokaupassa on häiriö enkä saa tilaustani tehdyksi, miten toimin?

Ota kuvakaappaus ongelmasta tai häiriöstä ja lähetä se sähköpostitse asiakaspalveluumme info@foodin.fi. Pyrimme korjaamaan vian mahdollisimman pian. 

Olisin kiinnostunut tulemaan Foodinille töihin, keneen minun kannattaisi olla yhteydessä?

Voit tarkistaa avoimet työpaikat täältä tai lähettää avoimen hakemuksen osoitteeseen rekry@foodin.fi. Kerro itsestäsi ja millaisista tehtävistä olisit kiinnostunut! Olemme yhteydessä, kun vapaita paikkoja seuraavan kerran avautuu.

Haluaisin tehdä yhteistyötä Foodinin kanssa, keneen minun kannattaisi olla yhteydessä?

Jos haluat tehdä kanssamme yhteistyötä, voit lähettää ehdotuksesi osoitteeseen yhteistyo@foodin.fi. Käymme yhteistyö-ehdotuksia läpi kootusti noin kerran viikossa.

Haluaisin jälleenmyydä tuotteitanne, keneen minun kannattaisi olla yhteydessä?

Jos haluat jälleenmyydä tuotteitamme, olethan suoraan yhteydessä tukkumme asiakaspalveluun. Tukun asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8-16 puh. 045 151 3101 tai tukku@foodin.fi.

TUOTTEET JA PAKKAUKSET

Mitkä Foodinin tuotteista ovat gluteenittomia?

Kaikki tuotteemme ovat luontaisesti gluteenittomia. Myös tuotantomme on gluteeniton, mutta Keliakialiiton myöntämää gluteeniton-merkkiä tuotteillamme ei ole. Tämä tarkoittaa sitä, että gluteenin jäämien riski on olemassa, ja kontaminaatio voi siis tapahtua alkulähteillä. 

Kerrotte, että kaikki tuotteenne ovat gluteenittomia, mutta teillä ei ole virallista “Gluteeniton”-sertifikaattia. Mistä tämä johtuu?

Koko valikoimamme on gluteeniton, emmekä käsittele gluteenia tehtaallamme. Meillä ei kuitenkaan ole koko tuotantoketjua kattavaa sertifikaattia, emmekä testaa kaikkia alkutuotannosta tulleita raaka-aineitamme gluteenijäämien varalta. 

Mitkä Foodinin tuotteista ovat vegaanisia?

Foodinin valikoima on vegaaninen, poislukien heraproteiinit, gheen, mehiläisen siitepölyn ja kollageeniproteiinipatukat sekä kollageeniproteiinin ja -creamerin. 

Mistä löydän tuotteen parasta ennen -päiväyksen?

Parasta ennen -päiväys on merkitty pakkaukseen EXP MM/YYYY -merkinnällä pussin takapuolelle tai purkin pohjaan.

Mistä voin tarkistaa myynnissä olevan tuotteen päiväyksen?

Lähtökohtaisesti myymissämme kuivaelintarvikkeissa päiväykset ovat pitkälle tulevaisuuteen. Jos haluat tarkistaa tuotteen tarkan päiväyksen, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-16 puh. 045 151 3101 tai info@foodin.fi.

Voinko käyttää tuotetta, jonka parasta ennen -päiväys on mennyt umpeen?

Monia tuotteistamme on täysin turvallista nauttia parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin. Jos tuotteen haju, koostumus tai maku ei ole merkittävästi muuttunut, voit käyttää sitä entiseen tapaansa. Suosittelemme tuotteiden säilyttämistä valolta, lämmöltä ja kosteudelta suojattuna sekä tiiviisti suojattuna, parhaan säilyvyyden takaamiseksi.

Testaatteko kaikista tuotteista aina raskasmetallit?

Suuresta osaa tuotteista testaamme raskasmetallit, mutta on tuotteita, joista jokaista erää ei testata: esimerkiksi oliiviöljystä, kookosvedestä ja sellaisista tuotteista, jotka tulevat yksittäisiltä maa-alueilta.

Monissa tuotteissanne on lisättyjä maitohappobakteereja. Tarkoittaako tämä sitä, että tuotteet eivät olekaan vegaanisia?

Bacillus Coagulans -maitohappobakteeri on maidoton ja vegaaninen, ja se on tutkittu maidon allergeenien varalta. Terve suolistobakteerikanta ylläpitää hyvinvointia ja maitohappobakteerit ovat hyödyllisiä vatsan hyvinvoinnille, ravinteiden imeytymiselle ja vastustuskyvyllemme.

Onko raakasuklaassanne laktoosia?

Raakasuklaamme on vegaanista, eikä näin ollen sisällä maitoa tai laktoosia.

Olen hyvin allerginen kananmunalle ja soijalle. Voinko olla varma, ettette käsittele näitä allergeeneja tehtaallanne?

Emme käsittele omassa tuotannossamme lainkaan kananmunaa ja soijaa, joten omalla tehtaallamme kontaminaatioriskiä ei ole. Emme kuitenkaan testaa allergeenien varalta kaikkia alkutuotannosta tulleita raaka-aineitamme, joten emme voi taata, etteivät ne olisi sataprosenttisesti ilman allergeenijäämiä. 

Kookosmaidossa, kookosöljyssä, oliiviöljyssä sekä balsamicossa voimme taata 100%, ettei allergeenijäämiä näistä raaka-aineista ole. 

Miten varmistatte lisäravinteidenne puhtauden ja turvallisuuden?
Kaikken lisäravinteidemme raaka-aineet tulevat luotettavilta, pitkäaikaisilta kumppaneiltamme, ja jokainen raaka-aine-erä tutkitaan. Kaikista raaka-aineista on saatavilla puhtaustodistus.
Todistusten lisäksi maahantuomiamme tuotteita tutkivat myös valvovat viranomaiset, kuten Suomen Tulli ja Eurofins.
Mitä superfoodeja ja viherjauheita uskallan käyttää, jos olen raskaana?

Lähtökohtaisesti uusien superfoodien tai viherjauheiden käyttöä ei tule aloittaa raskauden aikana, ellei niitä jo ennestään käytä ja keho on tottunut niihin. Kuitenkin esimerkiksi lucuma ja acerola ovat turvallisia aloittaa raskauden aikana. 

Eikö tuotteemme täyttänyt odotuksia?

Mikäli havaitsit tuotteessa jotain poikkeavaa, pyydämme sinua lähettämään tuotteen nimen, eränumeron sekä mahdolliset kuvat asiakaspalveluumme info@foodin.fi. Näin tieto välittyy parhaiten laadunvalvontaamme ja voimme tarvittaessa korvata tapahtuneen.

Miksi käytätte muovia tuotteiden pakkausmateriaaleissa?

Teemme kovasti töitä sen eteen, että pakkauksemme olisivat mahdollisimman ekologisia ja kestäviä. Elintarvikkeiden pakkaamisessa on hyvin paljon asioita, jotka täytyy ottaa huomioon aina materiaalien turvallisuudesta säilyvyyteen, käyttömukavuuteen, logistiikan kestämiseen ja kierrättämiseen. Olemme testanneet biohajoavia materiaaleja runsaasti, mutta materiaalin kestävyys ja pakkauksen elinaika aiheuttavat vielä toistaiseksi haasteita. Lisäksi biohajoavat pakkausmateriaalit eivät toistaiseksi kelpaa Suomen biokeräysjärjestelmään liian pitkän hajoavuusajan vuoksi. Edellämainitujen seikkojen vuoksi tuotteemme pakataan toistaiseksi vielä muoviin, joka on helposti kierrätettävä ja tällä hetkellä paras mahdollinen vaihtoehto tuotteisiimme säilyvyyden, kestävyyden ja kierrätettävyyden vuoksi.

Testaamme tälläkin hetkellä uusia materiaaleja ja heti kun löydämme sopivan, saamme tehtyä muutokset tuotantoomme ripeästi. 

Miten kierrätän tuotteen pakkausmateriaalin?

Nykyisissä pakkausvalinnoissamme olemme halunneet huomioida entistä paremmin sen, että pakkaus litistyy helposti mahdollisimman pieneksi. Lisäksi meidän täytyy huomioida samalla tuotteen parhaan säilyvyyden takaavat koot sekä materiaalit. Pakkauksemme ovat kokemassa kuitenkin brändiuudistuksen parhaillaan ja tässä yhteydessä tuotteisiin ollaan lisäämässä myös tarkemmat kierrätysohjeet. Jatkossa pakkaukset tulevat olemaan kartonkikierrätettäviä, sillä tämä pakkausmateriaali takaa lisäksi tarpeeksi pitkän hyllyiän sekä erinomaisen tuoteturvallisuuden.

Miksi osa tuotteistanne tulee ulkomailta, vaikka vastaavaa tuotetta tai raaka-ainetta saisi Suomestakin?

Tavoitteenamme on, että lisäämme tulevaisuudessa kotimaisten raaka-aineiden tarjontaa valikoimassamme. Meille on tärkeintä, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parasta mahdollista ruokaa luomulaatuisena.

Jos emme löydä haluamaamme tuotetta laadukkaalla luomustandardilla Suomesta, hankimme sille ulkomaisen toimittajan. Hyvinvointi ja ravintorikkaus ovat keskeisessä asemassa ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta – hyvinvoivat ihmiset jotka syövät ravinnerikasta ruokaa tukevat koko planeetan hyvinvointia. Pelkästään kotimaisiin tuotteisiin rajoittuva toiminta sulkee pois lukuisia erinomaisia laadukkaita luomutuotteita.

Luomussa maaperää vuoroviljellään tuholaisten torjumiseksi. Erilaiset juuret ja kasvustot tekevät maaperästä mehevän, ja se pystyy sitomaan typpeä ilmakehästä kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Luomutuotannossa käytetään paljon sellaisia kasveja pohjakasveina, jotka keräävät typpeä ja vievät sen maaperään. Luomussa maaperään palautetaan kaikki, mitä ei syödä, mikä kasvattaa maaperän humuskerrosta.

Tuotte suuria määriä tuotteita maapallon toiselta puolelta. Miten tässä on huomioitu ilmastovaikutukset ja ekologisuus?

Raaka-aineen alkutuotanto kattaa suurimman osan koko tuotteen ympäristövaikutuksista, joten kiinnitämme huomiota luonnon monimuotoisuuteen ja ympäristöystävälliseen viljelyyn kumppaneita ja tuottajia valitessamme. Kokonaisvaikutuksista kuljetus kattaa vain noin pari prosenttia tuotteen ympäristövaikutuksista, mutta pyrimme tässäkin valitsemaan kaikista ympäristöystävällisimmän vaihtoehdon – tuotteet saapuvat Suomeen rahtilaivalla mahdollisimman suurina erinä.

Miten Foodin huomioi toiminnassaan yhteiskuntavastuun?

Foodin on 100% kotimaisessa omistuksessa oleva perheyritys. Työllistämme suoraan Jyväskylässä omissa toimitiloissamme 45 henkilöä ja tämän lisäksi muualla Suomessa 6 henkilöä. Valmistamme ja pakkaamme lähes kaikki tuotteemme itse Jyväskylässä, ja hankimme lähes kaikki pakkausmateriaalimme Suomesta. Noudatamme alalle sopivaa työehtosopimusta, sekä toimimme tietenkin muutoinkin voimassaolevien lakien mukaisesti.

Lähes koko valikoimamme on EU-luomusertifioitua tai muuten villinä luonnontuotteena kasvanutta. Suosimme luomu- ja metsäviljelyä, ja olemme mukana edistämässä näitä viljelytapoja. Maailmalla teemme yhteistyötä eri tahojen ja kumppaneiden kanssa, jotka edustavat pieniä viljelijäyhteisöjä (mm. valvovat työoloja- ja aikoja, kauppahintoja jne) ja tukevat heidän toimintaansa esimerkiksi lisäämällä koulutusta.

Vaajakosken tehtaamme tuotanto toimii aurinkovoimalla. Tehtaan katolle on rakennettu aurinkovoimala, joka kattaa koko tuotannon energiantarpeen, jonka lisäksi hyödynnämme maalämpöä, maaviilennystä sekä hukkalämmön talteenottoa. Toimitilat on rakennettu paikallisen rakennusliikkeen toimesta, ja materiaaleissa olemme suosineet kotimaista ja paikallista – esimerkiksi kalusteemme tulevat paikalliselta puusepältä.

Teemme yhteistyötä yhteiskunnan tasa-arvoa edistävien ja heikoimpien asiaa parantavien tahojen kanssa, kuten Venner -ruokakassin ja Suvimäen klubitalon. TE-toimiston ja vakuutusyhtiöiden kautta palkkaamme pitkäaikaistyöttömiä ja tarjoamme paikan työkokeilijoille.

LUE BLOGISTAMME LISÄÄ TUOTTEISTAMME, RESEPTEISTÄ JA AJANKOHTAISISTA RAVITSEMUSTRENDEISTÄ