Tältä sivulta löydät Foodinilta usein kysytyt kysymykset. Jos et löydä tarvitsemaasi vastausta, voit aina olla yhteydessä Foodinin asiakaspalveluun arkisin klo 8-16 puh. 045 151 3101 tai info@foodin.fi. Löydät usein kysytyistä kysymyksistä vastauksia tavallisimpiin tilauksiin ja asiakaspalveluun sekä tuotteisiin ja pakkauksiin liittyviin kysymyksiin.

 

TILAUKSET JA ASIAKASPALVELU

Onko minun rekisteröidyttävä, jotta voin tehdä ostoksia verkkokaupassanne?

Voit tehdä ostoksia verkkokaupassa rekisteröitymättä, mutta rekisteröitymällä pääset seuraamaan tarkemmin tilauksesi etenemistä, tilaushistoriaasi sekä tallentamaan osoitetietosi seuraavia ostoskertoja varten.

Onko teillä tehtaanmyymälää ostosten tekoa varten?

Meillä ei toistaiseksi ole tehtaanmyymälää, mutta voit halutessasi hakea verkkokauppatilauksesi noutovarastoltamme ja säästää toimituskulut. Saat tekstiviestin, kun tilauksesi on valmistunut ja voit tulla noutamaan sen Alasinkadulta.

Voinko ostaa lahjakortin verkkokauppaanne?

Kyllä, osoitteesta https://foodin.fi/tuote/lahjakortti/ voit valita lahjakortin summan suuruuden ja tehdä tilauksen. Saat lahjakortin sähköpostiisi 1-2 arkipäivän kuluessa. 

Voinko tilata tuotteita suoraan ystävälleni?

Kyllä. Kirjoita toimitusosoitteesi ystäväsi osoitetiedot, niin lähetys menee oikeaan osoitteeseen. Jos haluat, että laitamme sinulta erityisterveiset (esimerkiksi syntymäpäiväonnittelut) paketin mukana, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-16 puh. 045 151 3101 tai info@foodin.fi. Autamme mielellämme yllätyksesi järjestämisessä!

Unohdin tilauksestani tuotteen, voinko lisätä tuotteita jo maksettuun tilaukseen?

Kyllä. Tee uusi tilaus verkkokaupassa ja valitse kassalla toimitustavaksi “lisäys olemassaolevaan tilaukseen”. Huomioithan, että lisäys onnistuu vain, jos alkuperäinen tilauksesi ei ole vielä toimitettu. 

Kampanja-aikana lisäys ei ole mahdollinen.

Voinko tehdä ennakkotilauksen tuotteelle, joka ei ole tällä hetkellä varastossa?

Valitettavasti emme voi ottaa ennakkotilauksia vastaan. 

Sain alennuskoodin/lahjakortin. Missä kohtaa hyödynnän koodini?

Voit kirjoittaa alennuskoodisi tai lahjakorttisi koodin sekä ostoskorissa että kassalla maksuvaiheessa sille tarkoitetulle “kuponki”-riville. 

Alennuskoodini ei toimi, mistä se voi johtua?

Suurin osa alennuskoodeista toimii vain normaalihintaisten tuotteiden kohdalla. Jos alennuskoodisi ei jostain muusta syystä toimi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-16 puh. 045 151 3101 tai info@foodin.fi.

Olen lähdössä matkalle. Onko pakettini noudettavissa noutopaikasta vielä silloin, kun palaan?

Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun pakettisi lähtee meiltä, ja noutoilmoituksesta käy ilmi viimeinen päivämäärä, johon asti tilaus on noudettavissa. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, ja sopia erikseen itsellesi sopivan toimitusajan. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-16 puh. 045 151 3101 tai info@foodin.fi.

Voinko tilata verkkokaupan tuotteita Suomen ulkopuolelle?

Voit. Valitse maksutavaksi tällöin Paytrail.

Verkkokaupassa on häiriö enkä saa tilaustani tehdyksi, miten toimin?

Ota kuvakaappaus ongelmasta tai häiriöstä ja lähetä se sähköpostitse asiakaspalveluumme info@foodin.fi. Pyrimme korjaamaan vian mahdollisimman pian. 

Olisin kiinnostunut tulemaan Foodinille töihin, keneen minun kannattaisi olla yhteydessä?

Jos vapaita työpaikkoja ei ole tällä hetkellä auki, voit aina lähettää avoimen hakemuksen osoitteeseen rekry@foodin.fi. Kerro itsestäsi ja millaisista tehtävistä olisit kiinnostunut! Olemme yhteydessä kun vapaita paikkoja seuraavan kerran avautuu.

Haluaisin tehdä yhteistyötä Foodinin kanssa, keneen minun kannattaisi olla yhteydessä?

Jos haluat tehdä kanssamme yhteistyötä, voit lähettää ehdotuksesi osoitteeseen yhteistyo@foodin.fi. Käymme yhteistyö-ehdotuksia läpi kootusti noin kerran viikossa.

Haluaisin jälleenmyydä tuotteitanne, keneen minun kannattaisi olla yhteydessä?

Jos haluat jälleenmyydä tuotteitamme, ole suoraan yhteydessä tukkuumme tukku@foodin.fi, avoinna arkisin 8-16: +358 45 151 3101.

TUOTTEET JA PAKKAUKSET

Mitkä Foodinin tuotteista ovat gluteenittomia?

Kaikki tuotteemme ovat luontaisesti gluteenittomia. Myös tuotantomme on gluteeniton, mutta Keliakialiiton myöntämää gluteeniton-merkkiä tuotteillamme ei ole. Tämä tarkoittaa sitä, että gluteenin jäämien riski on olemassa, ja kontaminaatio voi siis tapahtua alkulähteillä. 

Mitkä Foodinin tuotteista ovat vegaanisia?

Foodinin valikoima on vegaaninen, poislukien heraproteiinit, gheen, mehiläisen siitepölyn ja kollageeniproteiinipatukat.

Mistä löydän tuotteen parasta ennen -päiväyksen?

Parasta ennen -päiväys on merkitty pakkaukseen EXP MM/YYYY -merkinnällä pussin takapuolelle tai purkin pohjaan. 

Voinko käyttää tuotetta, jonka parasta ennen -päiväys on mennyt umpeen?

Monia tuotteistamme on täysin turvallista nauttia parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin. Jos tuotteen haju, koostumus tai maku ei ole merkittävästi muuttunut, voit käyttää sitä entiseen tapaansa.

Testaatteko kaikista tuotteista aina raskasmetallit?

Suuresta osaa tuotteista testaamme raskasmetallit, mutta on tuotteita, joista jokaista erää ei testata: esimerkiksi oliiviöljystä, kookosvedestä ja sellaisista tuotteista, jotka tulevat yksittäisiltä maa-alueilta.

Monissa tuotteissanne on lisättyjä maitohappobakteereja. Tarkoittaako tämä sitä, että tuotteet eivät olekaan vegaanisia?

Bacillus Coagulans -maitohappobakteeri on maidoton, ja se on tutkittu maidon allergeenien varalta. Terve suolistobakteerikanta ylläpitää hyvinvointia ja maitohappobakteerit ovat hyödyllisiä vatsan hyvinvoinnille, ravinteiden imeytymiselle ja vastustuskyvyllemme.

Onko raakasuklaassanne laktoosia?

Raakasuklaamme on vegaanista, eikä näin ollen sisällä maitoa tai laktoosia.

Mitä superfoodeja ja viherjauheita uskallan käyttää, jos olen raskaana?

Lähtökohtaisesti uusien superfoodien tai viherjauheiden käyttöä ei tule aloittaa raskauden aikana, ellei niitä jo ennestään käytä ja keho on tottunut niihin. Kuitenkin esimerkiksi lucuma ja acerola ovat turvallisia aloittaa raskauden aikana. 

Miksi käytätte muovia tuotteiden pakkausmateriaaleissa?

Teemme kovasti töitä sen eteen, että pakkauksemme olisivat mahdollisimman ekologisia ja kestäviä. Elintarvikkeiden pakkaamisessa on hyvin paljon asioita, jotka täytyy ottaa huomioon aina materiaalien turvallisuudesta säilyvyyteen, käyttömukavuuteen, logistiikan kestämiseen ja kierrättämiseen. Olemme testanneet biohajoavia materiaaleja runsaasti, mutta materiaalin kestävyys ja pakkauksen elinaika aiheuttavat vielä toistaiseksi haasteita. Lisäksi biohajoavat pakkausmateriaalit eivät toistaiseksi kelpaa Suomen biokeräysjärjestelmään liian pitkän hajoavuusajan vuoksi. Edellämainitujen seikkojen vuoksi tuotteemme pakataan toistaiseksi vielä muoviin, joka on helposti kierrätettävä ja tällä hetkellä paras mahdollinen vaihtoehto tuotteisiimme säilyvyyden, kestävyyden ja kierrätettävyyden vuoksi.

Testaamme tälläkin hetkellä uusia materiaaleja ja heti kun löydämme sopivan, saamme tehtyä muutokset tuotantoomme ripeästi. 

Miksi osa tuotteistanne tulee ulkomailta, vaikka vastaavaa tuotetta tai raaka-ainetta saisi Suomestakin?

Tavoitteenamme on, että lisäämme tulevaisuudessa kotimaisten raaka-aineiden tarjontaa valikoimassamme. Meille on tärkeintä, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parasta mahdollista ruokaa luomulaatuisena. Jos emme löydä haluamaamme tuotetta laadukkaalla luomustandardilla Suomesta, hankimme sille ulkomaisen toimittajan.

Tuotte suuria määriä tuotteita maapallon toiselta puolelta. Miten tässä on huomioitu ilmastovaikutukset ja ekologisuus?

Raaka-aineen alkutuotanto kattaa suurimman osan koko tuotteen ympäristövaikutuksista, joten kiinnitämme huomiota luonnon monimuotoisuuteen ja ympäristöystävälliseen viljelyyn kumppaneita ja tuottajia valitessamme. Kokonaisvaikutuksista kuljetus kattaa vain noin pari prosenttia tuotteen ympäristövaikutuksista, mutta pyrimme tässäkin valitsemaan kaikista ympäristöystävällisimmän vaihtoehdon – tuotteet saapuvat Suomeen rahtilaivalla mahdollisimman suurina erinä.

Miten Foodin huomioi toiminnassaan yhteiskuntavastuun?

Foodin on 100% kotimaisessa omistuksessa oleva perheyritys. Työllistämme suoraan Jyväskylässä omissa toimitiloissamme 45 henkilöä ja tämän lisäksi muualla Suomessa 6 henkilöä. Valmistamme ja pakkaamme lähes kaikki tuotteemme itse Jyväskylässä, ja hankimme lähes kaikki pakkausmateriaalimme Suomesta. Noudatamme alalle sopivaa työehtosopimusta, sekä toimimme tietenkin muutoinkin voimassaolevien lakien mukaisesti.

Lähes koko valikoimamme on EU-luomusertifioitua tai muuten villinä luonnontuotteena kasvanutta. Suosimme luomu- ja metsäviljelyä, ja olemme mukana edistämässä näitä viljelytapoja. Maailmalla teemme yhteistyötä eri tahojen ja kumppaneiden kanssa, jotka edustavat pieniä viljelijäyhteisöjä (mm. valvovat työoloja- ja aikoja, kauppahintoja jne) ja tukevat heidän toimintaansa esimerkiksi lisäämällä koulutusta.

Pääsemme syksyllä muuttamaan uusiin toimitiloihin, joiden katolle rakentuu aurinkovoimala, jonka on määrä kattaa lähes koko energiantarpeemme. Uudet toimitilat rakennutamme paikallisen rakennusliikkeen kanssa, materiaaleissa suosimme kotimaista ja paikallista – esimerkiksi kalusteemme tulevat paikalliselta puusepältä.

Teemme yhteistyötä yhteiskunnan tasa-arvoa edistävien ja heikoimpien asiaa parantavien tahojen kanssa, kuten Venner -ruokakassin ja Suvimäen klubitalon. TE-toimiston ja vakuutusyhtiöiden kautta palkkaamme pitkäaikaistyöttömiä ja tarjoamme paikan työkokeilijoille.

Työstämme tällä hetkellä ”Foodinin vastuullisuuden käsikirjaa”, jossa avaamme tarkasti tarinaa eri tuotteiden takaa, sekä kerromme miten vastuullisuus näkyy toimintamme eri osa-alueilla.

LUE BLOGISTAMME LISÄÄ TUOTTEISTAMME, RESEPTEISTÄ JA AJANKOHTAISISTA RAVITSEMUSTRENDEISTÄ

TUTUSTU UUTUUSTUOTTEISIIMME