Suomen Yrittäjien (SY) hallitus on nimennyt Maria Jalkasen ruokavaliokunnan puheenjohtajaksi. Loppuvuonna 2021 perustetun ruokavaliokunnan myötä ruoka-alan edunvalvonta vahvistuu ja ruoka-alan pk-yritysten ääni ja tarpeet saadaan kuuluville uudella tavalla.

Foodinin yrittäjä ja luova johtaja Maria Jalkanen on raikas tuulahdus järjestötoiminnassa ja luomu- ja luonnontuotteista ponnistava Foodin on yksi ruoka-alan kiinnostavimmista ja eniten kasvavista kasvuyrityksistä. ”Olin todella otettu ja yllättynyt, että minua pyydettiin tähän tehtävään. Suomen Yrittäjien hallitus näki, että Foodin on moderni ja innovatiivinen tulevaisuudentekijä, joka katsoo vahvasti tulevaisuuteen. Tehtävään valinta kertoo minulle hallituksen luottamuksesta tahtooni ja rohkeuteeni olla edistämässä tarvittavia muutoksia tähän päivään”Jalkanen kertoo.

Maria Jalkanen

Uusi ruokavaliokunta nostamaan esille suomalaista elintarvike- ja laajemmin maaseutuyrittäjyyttä tulevaisuuden kasvualana

Tulevaisuus on jo täällä ja Suomessa on tapahduttava muutoksia. Sen sijaan, että yritämme olla jatkuvaa muutosta vastaan, meidän tulisi yhä rohkeammin tarttua uusiin elinkeinomahdollisuuksiin, parantaa vuorovaikutusta eri toimijoiden välillä ja panostaa tuotteisiin, joilla on kysyntää tulevaisuudessa”Jalkanen sanoo.

Yksi esimerkki tällaisesta muutosta kipeästi huutavasta asiasta on Suomen lainsäädäntö, joka ei tällä hetkellä tue parhaalla mahdollisella tavalla tuoteinnovaatioiden syntyä. Muun muassa tämä hankaloittaa tähän päivään sopivien elintarvikkeiden päivänvalon näkemisen. “Lähdemme nyt uusin voimin edistämään asioita ja tuomaan esille yrittäjien aitoa ääntä. Haluamme kuulla alan haasteista ja ongelmista, sekä tietää mitä yrittäjät näkevät tärkeänä, jotta voimme edistää heidän tarpeitansa ja lisätä koko toimialan yrittäjätuloa ja luoda ruoka-alan yrittäjille uusia mahdollisuuksia täällä kotimaassa sekä kansainvälisillä markkinoilla”, kertoo Jalkanen.

Ruokavaliokunta nostaa esille suomalaista elintarvike- ja laajemmin maaseutuyrittäjyyttä tulevaisuuden kasvualana. Ruokavaliokunta kokoaa yhteen 12 yrittäjää, jotka toimivat alkutuotannossa, elintarviketeollisuudessa, ruokateknologiassa ja ravintola-alalla.

Lisätiedot:

Maria Jalkanen / Yrittäjä, luova johtaja, +358 44 021 0193, maria@foodin.fi
Susanna Kallio / Viestintä ja markkinointi, +358 50 546 2885, susanna.kallio@foodin.fi