Vastuullisuus on ollut alusta alkaen erottamaton osa luomuelintarvikkeista ja luonnontuotteista tunnetun Foodinin DNA:ta ja yksi yrityksen vahvimmista kilpailueduista. Vaajakoskelaisen perheyrityksen tuore vuosi- ja vastuullisuuskatsaus tarjoaa tiiviin sukelluksen yritykseen, sen toimintaa ohjaaviin arvoihin ja toimintamalleihin, sekä vuoteen 2022 ja pintaraapaisuna menneeseen vuosikymmeneen.

Kuluneen kymmenen vuoden aikana Foodinista on kasvanut yksi suomen merkittävin elintarviketoimija. Parempaa ruokaa paremmalle huomiselle -mission takana on rakkaus itse tekemistä kohtaan ja halu inspiroida jokaista tekemään vastuullisempia valintoja, mistään tinkimättä. Huimasta kasvusta ja yli 200 tuotetta kattavasta valikoimasta huolimatta Foodinin visio on pysynyt vuosikymmenen samana – jokaisen tuotteen on tehtävä hyvää niin käyttäjälle, viljelijöille kuin ympäristöllekin.

”Vastuullisuus on ollut tapamme toimia alusta alkaen ja olemme valinneet kulkea pidemmän matkan, jotta sinun matkasi olisi lyhyempi. Halusimme koota merkityksellisimmät asiat näiden kansien väliin, jotta tiedät, että tuotteemme valitsemalla teet paremman valinnan ympäristön, itsesi, viljelijän sekä kotimaisen työllisyyden puolesta”, Foodinin toinen yrittäjä Maria Jalkanen taustoittaa ja jatkaa ”Teot ovat aina merkityksellisempiä kuin pelkät sanat ja siksi katsauksestamme löytyykin aitoja tarinoita tuotteidemme ja yrityksemme takaa – tarinoita viljelijäperheistä sekä Foodinin työntekijöiltä, joita mukanamme on jo lähes 70.”

Vastuullisuustyö ei tule koskaan valmiiksi

Foodinin tuoreessa katsauksessa listataan viisi vastuullisuustavoitteita tulevalle vuodelle. Useamman tavoitteen eteen on tehty jo vuosia työtä, joka on tullut nyt pisteeseen, että konkreettiset tavoitteet ja unelmat voi kertoa maailmalle.

“Tässä ajassa trendikkäiksi nousevat teemat luonnon monimuotoisuuden lisäämisestä tai kestävämpien tuotantotapojen vaalimisesta ovat olleet Foodinin ydintekemistä koko yrityksen historian ajan – jo paljon ennen kuin siitä tuli coolia. Tiiviin viljelijäyhteistyön ylläpitämisen lisäksi investoimme vuonna 2023 myös tuotannollisessa päässä vahvasti vastuullisuuteen ja kestäviin valintoihin. Vaajakosken hiilineutraalille tehtaallemme asennettiin hiljattain 75 metriä pitkä välipalatuotelinjasto, joka tukee vuoden vastuullisuustavoitteita. Oman linjaston myötä pystymme lisäämään kotimaisten raaka-aineiden osuutta tuotevalikoimassamme sekä omalta osaltamme parantamaan Suomalaista ruokatasetta viemällä itse valmistamiamme tuotteita maailmalle kaikkien saataville,” kertoo Foodinin tuotekehitys – ja vastuullisuusjohtaja Jaakko Halmetoja.

Foodin tulee jatkossa julkaisemaan vuosi- ja vastuullisuuskatsauksen kerran vuodessa. Tutustu vuoden 2022 katsaukseen osoitteessa: https://foodin.emmi.fi/l/h9vnFmfWWcpv

Maria Jalkanen, Omistaja, luova johtaja, +358 44 021 0193, maria@foodin.fi
Lasse Jalkanen, Omistaja, toimitusjohtaja, +35844 530 0036, lasse@foodin.fi
Jaakko Halmetoja, tuotekehitys- ja vastuullisuusjohtaja, jaakko@foodin.fi