Vastuullisuudesta ja laadukkaista luomuelintarvikkeista ja luonnontuotteista tunnettu perheyritys Foodin on siirtänyt patukkatuotantonsa Vaajakoskelle. Foodinin hiilineutraalille elintarviketehtaalle asennettu välipalatuotelinjasto on kapasiteetiltaan yksi Pohjoismaiden suurimmista ja jatkossa Avainlippu-merkillä koristettuja välipalapatukoita riittääkin mullistamaan välipalamarkkinoita sekä kotimaassa että ulkomailla.

Foodinin lisä-, säilöntä- ja makeutusaineettomat granola barit ja kollageeniproteiinipatukat ovat vakiinnuttaneet asemansa kotimaan välipalahyllyillä ja nousseet jyväskyläläisen perheyrityksen kärkituotteisiin. Herkullista makua ja luonnon raaka-aineita täynnä olevien patukoiden clean label -reseptiikka on ollut Foodinin omaa käsialaa, mutta valmistus on tapahtunut tähän asti kumppanin luona Belgiassa. Lähes kolmen vuoden ajan kestäneet valmistelut ja mittavat investoinnit ovat kuitenkin tulleet siihen pisteeseen, että jatkossa kauppojen hyllyt täyttyvät Foodinin omalta tehtaalta valmistuvista patukoista.

Suomessa kehitettyjä ja valmistettuja patukoita viedään jatkossa myös Eurooppaan ja Kaakkois-Aasiaan

“Patukoiden itse valmistaminen on ollut haaveemme alusta alkaen, itse tekeminen ja tuotteiden valmistus Suomessa ovat meille kunnia-asia. Kun tuotteet kehitetään ja valmistetaan omalla tehtaallamme voimme lisätä työllisyyttä Jyväskylään ja varmistaa, että lopputulos on halutunlainen” Foodinin yrittäjä ja toimitusjohtaja Lasse Jalkanen kertoo ja jatkaa “oman patukkalinjaston myötä pystymme hyödyntämään patukoissamme paremmin kotimaisia raaka-aineita, joka varmasti nostaa myös suomalaisen viennin arvoa.”

Foodinin tuotteiden kysyntä on kasvanut valtavasti niin kotimarkkinassa kuin vientimahdollisuuksienkin osalta. ”Aidot raaka-aineet, vastuullisuuteen sitoutuminen ja itse tekeminen ovat toimintamme peruspilareita, jotka ovat herättäneet kiinnostusta myös ulkomailla. Emme ole voineet täyttää tähänastista ulkomailta tullutta kysyntää, mutta nyt pääsemme viemään isoin volyymein Suomessa kehitettyjä ja valmistettuja patukoita Eurooppaan ja Kaakkois-Aasiaan”, Lasse Jalkanen iloitsee.

Lähtökohtana aidot luonnon raaka-aineet ja herkullinen maku

Koko perheelle maistuvat granola barit koostuvat laadukkaista pähkinöistä, marjoista ja hedelmistä. Kookosnektarilla makeutettuihin granola bareihin lisää ravinteikkuutta tuovat muun muassa chia- ja pellavansiemenet. Valikoimaan kuuluu kaakaoinen ja pähkinäinen Cacao Crunch, raikkaan marjainen Berry Bliss, pähkinäinen ja makean karpaloinen Almond Cranberry sekä omenainen ja kanelinen Cinnamon Apple Pie.

Herkulliset ja uniikit kollageeniproteiinipatukat vastaavat vaativimpiinkin toiveisiin ja ovat monen valinta sekä kiireisessä arjessa että paremmassa herkuttelussa. Jokaisessa rouskuvaa koostumusta sisältävässä kollageenipatukassa on mausta riippuen 12-13 grammaa laadukasta proteiinia. Kollageeniproteiinipatukoista löytyy kolme toinen toistaan herkullisempaa makua täyteläisen suklainen Almond Sea Salt, makea ja karamellimainen Caramel Cinnamon sekä mausteisen raikas Ginger Lime.

Yksittäisten patukoiden lisäksi myynnissä ovat kätevät 12 kappaleen laatikot ja kotimaassa tapahtuvan valmistuksen myötä myös patukoiden hinnat putoavat. Foodinin laajamittaisen pakkausuudistuksen myötä omalta linjastolta valmistuvat patukat saavat ympärilleen uudistuneen, mutta tunnistettavan pakkausdesignin. ”Oma linjasto luo meille vapauden toteuttaa ja kokeilla kaikkia meidän miljoonaa välipalaideaamme. Nähtäväksi jää, minkälainen patukka seuraavaksi Vaajakoskelta lähtee maailmalle”, Lasse vinkkaa.

Julkaisuvapaat kuvat

Lasse Jalkanen / Omistaja, toimitusjohtaja, +358 44 530 0036, lasse@foodin.fi
Maria Jalkanen / Omistaja, luova johtaja, +358 44 021 0193, maria@foodin.fi

2 kommenttia “Tiedote: Foodin on siirtänyt patukkatuotantonsa omalle tehtaalleen – uusi linjasto mahdollistaa jopa 100 miljoonan patukan vuosittaisen valmistuksen

• Foodin says:

Moi Tiiu ja kiitos viestistäsi! Kollageeniproteiinipatukoidemme raaka-aineet ovat edelleen luomulaatuisia kollageenia lukuunottamatta ja käyttämämme kollageeni on ollut aina ei-luomulaatuista. Koska tuotetta ei voida tästä johtuen sertifioida luomuksi, päätimme luomuvalvontaan liittyvistä syistä jättää luomu-maininnan pois raaka-ainelistauksesta muiden raaka-aineiden osalta. Valikoimastamme löytyvät myös granolapatukat jotka ovat luomusertifioituja.