Yhteistyöt

Rakastatko herkuttelua, vietätkö mielelläsi aikaa keittiössä tai kuuluvatko lisäravinteet ja hyvät välipalat osaksi aktiivista arkeasi? Teemme mielellämme yhteistyötä erilaisten vaikuttajien kanssa, jotka jakavat intohimomme laadukkaita, vastuullisia ja maistuvia ruokatuotteita kohtaan.

Jos haluat liittyä matkallemme ja olla mukana viemässä eteenpäin paremman ruokakulttuurin sanomaa, jaa rohkeasti yhteistyöideasi tai vaikuttajahakemuksesi osoitteeseen yhteistyo@foodin.fi.

Luemme yhteistyöviestejä noin kerran viikossa.

Vaikuttajayhteistyön ohjeistus

Alta löydät ohjeistuksemme siitä, miten toivomme sinun kertovan kaupallisesta yhteistyöstä kuluttajille. 

Kuluttajansuojalain mukaan kaikessa vaikuttajamarkkinoinnissa on käytävä selkeästi ilmi kaupallinen tarkoitus sekä markkinoija, eli Foodin. Sama sääntö pätee mainoksen muodosta ja kanavasta riippumatta.

Kerro julkaisun alussa, että kyseessä on Foodin-brändin mainos, käyttämällä sanaa “kaupallinen yhteistyö” tai “mainos”. Jos yhteistyö sisältää useamman julkaisun tai kuvan, tee sama merkintä jokaiseen julkaisuun erikseen.

Esimerkkejä yhteistyön merkitsemisestä:

“Kaupallinen yhteistyö: Foodin”
“Kaupallinen yhteistyö Foodinin kanssa”
“Mainos Foodinin kanssa“

Emme koskaan lähetä tuotteitamme ilman ennalta sovittua yhteistyösopimusta. Osallistumme kuitenkin satunnaisesti erilaisten PR- ja lehdistötapahtumien “goodie bag” -lahjakasseihin ajankohtaisilla tuotteilla tai maistiaisilla.

Kuluttaja-asiamies suosittelee kertomaan selkeästi myös, jos vaikuttajan sisällössä esiintyvä tuote on saatu ns. pyytämättä ilman yhteistyösopimusta. Tällaisessa tapauksessa voidaan käyttää ilmaisua: ”Tuote saatu, Foodin”.

“Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yritysten ja vaikuttajien välistä kaupallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on yrityksen tuotteiden myynnin edistäminen tai brändin tunnettuuden kasvattaminen. Kaupallinen yhteistyö voi syntyä esimerkiksi siten, että yritys ja vaikuttaja tekevät sopimuksen yrityksen tuotteita koskevasta sisällöntuotannosta.

Vaikuttajamarkkinoinnin lopputuote voi olla esimerkiksi vaikuttajan julkaisema yritystä tai sen tuotteita käsittelevä video-, audio- tai kuvajulkaisu tai blogikirjoitus. Myös ns. brändilähettiläänä toimimista koskevat samat mainonnan tunnistettavuuden säännöt kuin muutakin vaikuttajamarkkinointia.

Vaikuttajan yritykseltä saama vastike markkinoinnista voi olla rahaa tai rahanarvoinen etu, kuten vaate, lahjakortti tai matka. Vaikka saatu vastike ei olisikaan rahaa, kyse on silti markkinoinnista.

Mainonnan tunnistettavuutta koskee kuluttajansuojalaki. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Linjaus perustuu voimassa olevaan lainsäädäntöön ja sen esitöihin, oikeuskäytäntöön sekä kuluttaja-asiamiehen valvontaratkaisuihin.”

Vastuullisena toimijana meille on tärkeää noudattaa yleisiä ohjeistuksia ja säädöksiä myös markkinoinnissa. Kiinnitämme nyt ja tulevaisuudessa suurta huomiota siihen, että omat sisältömme, kanavasta riippumatta, vastaavat Ruokaviraston ohjeistuksia terveysväittämistä. On tärkeää, että myös yhteistyökumppanimme noudattavat samoja ohjeistuksia ja välttävät julkaisuissaan muiden kuin hyväksyttyjen terveysväittämien käyttämistä. Voit tutustua Ruokaviraston ohjeistukseen tarkemmin täällä.

Ruokaviraston ohjeistuksen mukaan tuotteitamme ei saa verrata esimerkiksi lääkkeisiin eikä väittää niiden parantavan diagnosoituja sairauksia. On myös huomioitavaa, ettei terveysväittämiä tuotteiden sisältämien raaka-aineiden ominaisuuksista saa esittää, ellei niitä tue jokin lakisääteisesti hyväksytty terveysväittämä. Voit tutustua THL:n ravitsemussuosituksiin tarkemmin täällä.

Kiitos, että olet mukana matkassamme luomassa parempaa ruokakulttuuria ja autat meitä tekemään markkinoinnista entistä vastuullisempaa!

“Vaikka tehtaasta tuli iso, emme osanneet arvioida kasvua riittävästi” – suklaata ja proteiinipatukoita myyvän yrittäjäpariskunnan yhtiö kasvaa vauhdilla

Lue Talouselämän juttu

Puhtaamman maailman puolesta

Tutustu Keski-Suomen Yrittäjäsanomien juttuun, jossa kerromme lisää tulevaisuudensuunnitelmistamme!

Lue juttu

Keski-Suomen Vuoden nuori yrittäjä 2020 palkinto Lasse ja Maria Jalkaselle

Keski-Suomen Vuoden nuori yrittäjä 2020 palkinnon voittivat jyväskyläläisen Foodin-Rawmance Oy:n yrittäjät Lasse Jalkanen ja Maria Jalkanen.

Lue juttu

Uutta valikoimassamme

Seuraa meitä @foodin