PÄHKINÄ- JA SIEMENTAHNAT RUOANLAITOSSA

Ravinteikkaat ja maistuvat tahnat tuovat maistuvan lisän ja herkullista täyteläisyyttä monenlaiseen ruoanlaittoon. Ne sopivat täydellisesti kastikkeisiin, salaatteihin, dippailuun, levitteeksi leivälle ja niin suolaiseen kuin makeaankin leivontaan. Hellävarainen käsittely ja matala valmistuslämpötila takaavat että tahnoissa ja levitteissä ovat kaikki pähkinöiden ja siementen ravinteet tallella.

TÄYNNÄ PÄHKINÖIDEN JA SIEMENTEN RAVINTEITA

Tahnojemme valmistuksessa käytettävät pähkinät ja siemenet ovat täydellisiä tyydyttymättömän eli hyvälaatuisen rasvan lähteitä. Jopa 90 prosenttia niiden sisältämästä rasvasta on terveellisiä, erityisesti sydämelle hyödyllisiä kertatyydyttymättömiä ja monityydyttymättömiä rasvoja. Lisäksi ne sisältävät kasviproteiinia, hiilihydraatteja, vatsan toimintaa ylläpitäviä ravintokuituja ja runsaasti kivennäisaineita ja antioksidantteja sekä E ja B-ryhmän vitamiineja.

Kivimyllytuotteiden valmistuksessa käytettävät pähkinät ja siemenet ovat aina tuoreita ja käsinpoimittuja. Tahnojen ja levitteiden valmistus tapahtuu matalassa lämpötilassa (alle 42 asteessa), jolloin raaka-aineiden ravinteet ja entsyymit säilyvät purkkiin ja asiakkaamme lautaselle asti. Hellävarainen käsittely vaikuttaa myös levitteiden samettiseen pehmeyteen. 

TAHNAT SOPIVAT MONENLAISEEN RUOANLAITTOON

Ravinteikkaat ja maistuvat tahnat tuovat maistuvan lisän ja herkullista täyteläisyyttä monenlaiseen ruuanlaittoon. Ne sopivat täydellisesti kastikkeisiin, salaatteihin, dipeiksi, levitteeksi leivälle ja niin suolaiseen kuin makeaankin leivontaan. Käytä tahnoja vaikkapa:

  • Dippailuun: herkuttele herkkutahnaan esimerkiksi tuoreita hedelmäviipaleita ja marjoja, kasviksia kuten porkkanaa, kurkkua, selleriä tai uunijuureksia
  • Kastikkeeksi ruokaisan salaattin, sosekeiton sekä puuron, vanukkaiden, lettujen ja vohveleiden päälle
  • Herkkujen täytteeksi kakkuihin, muffineihin ja kaikenlaisiin leivonnaisiin tai vaikkapa meheviín medjool-taateleihin
  • Koristeeksi tai kuorrutteeksi hedelmäsalaattiin, jälkiruokiin ja smoothieisiin
  • Suolaisten ja lämpimien kastikkeiden joukkoon
  • Levitteeksi leivän ja näkkileivän päälle

VALIKOIMASTAMME LÖYTYVÄT SEURAAVAT PÄHKINÄ- JA SIEMENLEVITTEET

CASHEWTAHNA

Ihanan pehmeä luomutuotettu cashewtahna on hellävaraisesti kivimyllyssä jauhettu valikoiduista, paahtamattomista cashewpähkinöistä. Cashewpähkinä on erinomainen proteiinin, hyvien rasvojen ja kuidun lähde. Tämän lisäksi se on erinomainen mineraalien lähde sisältäen mm. magnesiumia, fosforia, kalsiumia, kuparia, mangaania, fosforia, magnesiumia, K-vitamiinia sekä ravinteiden imeytymisen kannalta elintärkeitä entsyymejä. Yhdessä cashew´n sisältämät magnesium ja kupari on tärkeitä luumassan hyvinvoinnille. Cashewn ravinteet ylläpitävät myös kudosten kimmoisuutta.

Cashewtahna soveltuu erinomaisesti mm. dippikastikkeisiin, leivän päälle tai smoothieihin ja muuhun ruuanlaittoon tuomaan kermaisuutta. Cashewpähkinän öljy saattaa nousta pinnalle, joten sekoita ennen käyttöä.

Lue lisää cashewtahnasta >>

 

PARAPÄHKINÄTAHNA

Parapähkinätahna on aromaattinen ja täyteläinen erittäin seleenirikas levite. Seleeni on hyväksi kehollemme edistäen hiusten ja kynsien hyvinvointia, sekä immuunijärjestelmän toimintaa. Lisäksi seleeni on tärkeä kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville ja kasvattaa miesten testosteronitasoja ja parantaa sperman laatua. Parapähkinät sisältävät runsaasti proteiinia, hyviä rasvoja sekä fosforia, kalsiumia ja magnesiumia. 

Käytä parapähkinätahnaa sellaisenaan salaatinkastikkeissa, dippinä kasviksille tai nauti suoraan purkista reilu ruokalusikallinen saadaksesi päivittäisen seleeniannoksen täyteen. Muistathan noudattaa suositeltua vuorokausiannostusta!

Pidempään seistessään tahnan öljy nousee pintaan joten, sekoita huolellisesti ennen käyttöä.

Lue lisää parapähkinätahnasta >>

 

SAKSANPÄHKINÄTAHNA

Saksanpähkinätahnamme on maukas ja aromaattinen levite, joka sisältää huomattavan määrän omega-3 -rasvahappoja. Saksanpähkinän sisältämät välttämättömät alfalinoleenirasvahapot auttavat rytmihäiriöihin ja vähentävät kehon tulehdusta. Kuten muutkin pähkinät, myös saksanpähkinät sisältävät runsaasti  proteiineja ja kuituja. Niiden sisältämät mineraalit kuten mangaani, kupari, kalium, kalsium, rauta, magnesiun, sinkki ja seleeni vaikuttavat positiivisesti aineenvaihduntaan, ruoansulatukseen ja nukleiinihapposynteesiin. Lisäksi niiden sisältämässä E-vitamiinissa on paljon gamma-tokoferoelita, jotka ovat tutkimuksissa yhdistetty miesten parempaan sydän- ja verenkiertoelinten terveyteen.

Käytä saksanpähkinätahnaa osana ruoanlaitossa ja leivonnassa sekä dippikastikkeena dipattaessa esim. kurkkua tai porkkanaa.

Lue lisää saksanpähkinätahnasta >>

MANTELITAHNA

Mantelitahna on makean maistuva hieman muita tahnoja ja levitteitämme juoksevampi tahna. Tahnan valmistukseen käytetyt mantelit on lajiteltu ja eroteltu käsin, jotta mahdollisten karvaiden manteleiden pääsy joukkoon pystytään parhaiten välttämään.

Mantelitahna sisältää runsaasti proteiinia, hyviä rasvoja mutta vain vähän hiilihydraatteja. Lisäksi se sisältää E-vitamiinia, kalsiumia, kaliumia, rautaa ja sinkkiä hyvin imeytyvässä ja helposti nautittavassa muodossa. Mantelin sisältämä suotuisa kaliumin ja natriumin suhde on elintärkeä kehon normaaleille elintoiminnoille ja auttaa hallitsemaan verenpainetta.

Dippaa mantelitahnassa esimerkiksi porkkanoita, kurkkua ja muita kasviksia kuten uunijuureksia. Mantelitahna sopii myös erinomaisesti salaatinkastikkeeksi. 

Lue lisää mantelitahnasta >>

KURPITSANSIEMENTAHNA

Kurpitsansiementahna on valmistettu Itävallassa viljellyistä, maailman arvostetuimmista Styrian -lajikkeen kurpitsansiemenistä. Nämä erityisen aromaattiset siemenet erottuvat muista kurpitsansiemenistä niiden voimakkaan värin, ravinteiden sekä makunsa ansiosta. Kurpitsansiemenissä on runsaasti hyviä rasvahappoja, rautaa, sinkkiä, magnesiumia ja E-vitamiinia sekä kohtuullisesti kaliumia, fosforia, kuparia ja seleeniä ja kuitua. Lisäksi ne sisältävät tryptofaania, jonka sanotaan auttavan unen tuloon illalla. 

Kurpitsansiementahna sopii salaatin kastikkeeksi, levitteeksi tai dipiksi, ja voit myös herkutella sitä sellaisenaan lusikoiden suoraan suuhun. 

Lue lisää kurpitsansiementahnasta >

 

HAMPUNSIEMENTAHNA

Pähkinäisen makuinen hampunsiementahna on erinomainen rasvahappojen ja runsaan proteiinin lähde. Tahnan sisältämän hampunsiemenen rasvahappo-koostumus vastaa terveen ihmiskudoksen linoli (omega-6) -hapon ja linoleeni (omega-3) -hapon pitoisuuksia, joten se on erinomaisen hyödyllinen kehollemme. Siementen täydellinen aminohappokoostumus sisältää kaikki 8 kehollemme välttämätöntä aminohappoa sekä 12 muuta aminohappoa. Nämä rasvahapot toimivat voimakkaina antioksidantteina suojellen ihoa ja torjuen tulehdusta kehossamme.

Hampunsiementahna sopii mainosti dippailuun sillä se on koostumukseltaan hieman paksumpaa ja sopii myös loistavasti myös pähkinäallergikoille. 

Lue lisää hampunsiementahnasta >>

 

TAHINIT: VAALEA, TUMMA & MUSTA

Valikoimastamme löydät kolme eri sävyistä kalsiumrikasta tahinia: vaalea, tumma ja musta. Ne valmistetaan hellävaraisesti kivimyllyssä jauhamalla paahtamattomat seesaminsiemenet ravinteet säilyttäen kermaisen pehmeäksi. Seesaminsiemenet ovat tunnettuja runsaista ravinteistaan joita ovat mm. kalsium, magnesium ja seleeni. Jos olet huolissasi kalsiumin saannista lisää ruokavalioon tahinia ja/tai seesaminsiemeniä. Jo noin kolmesta ruokalusikallisesta saat puolet kalsiumin suositellusta päiväannoksesta. Tummassa tahinissa kalsiumpitoisuus on vielä korkeampi kuin vaaleammissa versioissa.

Käytä tahineja sellaisenaan salaatinkastikkeissa, osana hummuksen valmistusta tai dippinä kasviksille.

Lue lisää vaaleasta tahinista >>

Lue lisää tummasta tahinista >> 

Lue lisää mustasta tahinista >>

 

INSPIRAATIOTA TAHNOISTA JA LEVITTEISTÄ


Kolme herkullista tahna-reseptiä – Hellapoliisi >>

Raikas salaatti pähkinätahnalla – Mirka Tuovinen >>

Eveliina Tistelgrenin vinkit tahnojen ja levitteiden käyttöön >>

 

Vege shepherd’s pie

Vege shepherd’s pie

"Perinteinen shepherd's pie herkullisena kasvisversiona. Reseptin on luonut Annekatariina - hyvää ruokaa ja sen tuomaa parasta oloa fiilistelevä ruokabloggaaja, joka etsii kaikista pienistä ja arkisista asioista jotain mielikuvituksellista ja kaunista." ANNOKSIA 6 kpl...

YHTEYSTIEDOT

Foodin – Rawmance Oy
Alasinkatu 1-3
40320 Jyväskylä

ASIAKASPALVELU

Avoinna arkisin 8-16
info@foodin.fi
040 648 6670

YHTEISTYÖKYSELYT JA MARKKINOINTI

Maria Huovinen
maria@foodin.fi
044 0210193
Mediamyynti vain sähköpostitse.

INTERNATIONAL CONTACTS

Lasse Jalkanen
lasse@foodin.fi
+358445300036

×  

 

Total: 15.90

Proceed to Checkout

Coupon/Referral Code? You'll enter that at checkout.