Monelle rasvat ruokavaliossa ovat ristiriitainen aihe. Toisaalta terveelliset rasvat ja niiden hyvät ominaisuudet tunnetaan koko ajan paremmin, mutta silti niiden kehollemme tarjoamat hyödyt saattavat olla käytännön tasolla vielä hieman epäselviä. Mitä sitten on terveellinen rasva ja miten niiden käyttöä kannattaa lisätä ruokavaliossa?

Terveelliset rasvat ovat olennainen osa jokapäiväistä ruokavaliota ja niillä on monia merkittäviä tehtäviä kehossamme. Tärkeintä rasvan valinnassa on laatu. Rasvat voidaan siis jakaa kahtia, on olemassa pehmeä rasva eli tyydyttymätön rasva sekä kova eli tyydyttynyt rasva. Suositusten mukaan rasvojen kokonaismäärästä tulisi olla mielellään 2/3 pehmeää rasvaa ja enintään 1/3 kovaa rasvaa.

  • Terveelliset rasvat toimivat tärkeänä solujen rakennusaineena sekä energianlähteenä, etenkin aivoille, jotka ovat jopa 60% rasvaa
  • Pehmeän rasvan ja kookosöljyn tiedetään myös pienentävän veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuutta sekä parantavan HDL/LDL-kolesterolisuhdetta
  • Laadukkaat rasvat ovat tärkeitä rasvaliukoisten vitamiinien imeytymisen kannalta, myös rasvat itse sisältävät näitä vitamiineja
  • Rasvat tukevat optimaalista hormonitoimintaa ja sokeriaineenvaihduntaa auttaen säilyttämään kylläisen olon pidempään

TERVEELLISET RASVAT OSANA RUOKAVALIOTA

Valitse ruokavalioosi mahdollisimman laadukkaita rasvoja. Suosittelemme panostamaan mahdollisimman luonnollisiin ja prosessoimattomiin kylmäpuristettuihin öljyihin ja rasvoihin, jotka sisältävät luonnostaan myös runsaasti muita ravinteita. Näitä ovat mm.: extraneitsytoliiviöljy, kookosöljy, hamppuöljy, sekä kapryylihappo ja MCT-öljy. Myös pähkinät, siemenet ja mantelit sisältävät runsaasti hyvänlaatuisia rasvoja. 

RASVOJEN KÄYTTÖ

Luomulaatuiset öljymme soveltuvat hyvin monenlaiseen ruoanlaittoon ja leivontaan, sekä myös ulkoisesti iholla käytettäväksi. Hellävaraisesti kylmäpuristetut öljyt ovat luonnollisen aromikkaita ja erityisen ravinteikkaita, sopien mm. salaattien kastikkeeksi ja ruoan maustamiseen. Emme suosittele kylmäpuristettujen öljyjen kuumentamista, jotta niiden keholle tärkeät ravinteet säilyisivät mahdollisimman hyvin. Öljyistä voit valmistaa myös levitteitä leivälle tai lorauttaa niitä smoothieiden, puuron tai keittojen sekaan.

Kuumentamiseen ja paistamiseen soveltuvat parhaiten kookosöljy ja kirkastettu voi eli ghee, jotka kestävät myös korkeampia lämpötiloja. Gheen hyviä puolia ovat säilyvyys huoneenlämmössä sekä se, ettei se sisällä lainkaan maidon kaseiinia tai laktoosia. Siitä voit yhdessä MCT-öljyn kanssa valmistaa trendikkään bulletproof -kahvin, josta saat erityisen paljon virtaa päivääsi!

OTA TERVEELLISET RASVAT JOKAPÄIVÄISEEN KÄYTTÖÖSI VAIKKAPA NÄIN:

  • Käytä oliiviöljyä, maukasta kurpitsansiemenöljyä, hampunsiemenöljyä ja MCT-öljyä valmiin ruoan maustamiseen sekä salaatinkastikkeena
  • Käytä gheetä ja kookosöljyä paistorasvana pannulla ja uuniruoissa sekä osana leivontaa 
  • Ghee, kookosöljy, MCT-öljy ja kapryylihappo sopivat hyvin myös kuumiin bulletproof-juomiin
  • Lisää smoothieesi tilkka kookosöljyä, hamppuöljyä, kapryylihappoa tai MCT-öljyä
  • Hyödynnä kapryylihappoa lisäenergian lähteenä tai päivittäin 1–3 rkl
  • Kookosöljy sopii kosteusvoiteen tavoin ihonhoitoon sekä hierontaöljyksi
  • Käytä kookosöljyä tehohoitavana hiusnaamiona
  • Tiesitkö että myös pähkinät ja siemenet sisältävät runsaasti hyviä rasvoja. Lue lisää miten lisäät pähkinöitä / siemeniä jokapäiväiseen ruokavalioosi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *