Monen vastustuskyky kohtaa nyt todellisia haasteita, kun keho altistuu sekä henkiselle ja fyysiselle rasitukselle tänä poikkeuksellisena aikana. Omasta yhteisöstä huolehtimisen ja sosiaalisen etäisyyden lisäksi on hyvä pitää huolta myös omasta immuunijärjestelmästään. Huolellisen käsienpesun ja valppauden lisäksi immuunijärjestelmästä huolehtimiseen kuuluu raikas ilma ja kehon liikkeellä pitäminen, oikeanlainen ruokavalio sekä tietenkin järjestelmän toimintaa tukevat lisäravinteet.

NUKU HYVIN, SYÖ HYVIN

Hyvien yöunien merkitystä vastustuskyvylle ei voi vähätellä. Univaje vaikuttaa merkittävästi immuunijärjestelmän toimintaan, ja tilannetta voi olla vaikea korjata, oli ruokavalio kuinka optimoitu ja ravinnepitoinen tahansa. Uneen ja lepoon kannattaa siis panostaa, ja ottaa iltaisin kunnolla aikaa rauhoittumiseen ilman uutisia tai sosiaalista mediaa. Rauhoittava tee ja esimerkiksi reishi auttavat kehoa rentoutumaan. Lisäksi päivän aikana kannattaa ulkoilla ja urheilla mahdollisuuksien mukaan, jotta myös lymfajärjestelmän toiminnasta tulee huolehdittua.

Suuri osa immuunijärjestelmän toiminnasta keskittyy suolistoon. On keskeistä, että ruokavalio ei koostu pelkästään vähäravinteisista nuudeleista ja säilykkeistä, vaan että poikkeustilanteesta huolimatta lautaselta löytyy monipuolinen ja ravinnepitoinen ateria. Ruokavaliossa kannattaa panostaa tulehdusta alentaviin raaka-aineisiin – maustekasveihin, värikkäisiin vihanneksiin ja marjoihin, ja välttää purkkiruokaa ja eineksiä. Pitkään säilyviä, ravinnerikkaita ruokia ovat esimerkiksi pähkinät ja kuivatut marjat, linssit, kvinoa, hirssit, siemenet ja tahinit.

VASTUSTUSKYKY JA VITAMIINIEN VOIMA

Tummapigmenttiset marjat sisältävät runsaasti antioksidantteja ja vitamiineja, joten puuron tai aamusmoothien kaveriksi kannattaa lisätä lusikallinen Pohjolan Marjat -jauheseosta, Berry Smoothie Mixiä tai acaijauhetta. Marjajauheet sisältävät myös suoliston toimintaa tukevia probiootteja, joita vastustuskyky tarvitsee.

Immuunijärjestelmälle tärkeimmät vitamiinit ovat C- ja D-vitamiinit. D-vitamiinin vaikutusta hengitystieinfektioriskiin on tutkittu lukuisissa laajoissa tutkimuksissa, jotka kaikki osoittavat, että korkea D-vitamiinitaso on hyödyllinen influenssan ja infektioiden torjunnassa*. C-vitamiinin käytön taas ei ole osoitettu estävän vilustumista, mutta reilu annostelu oireiden alkaessa tyypillisesti lyhentää flunssan kestoa*. Esimerkiksi acerolajauheessa on runsaasti C-vitamiinia. Loistavan vastustuskyky-aamujuoman saatkin, kun sekoitat esimerkiksi vesilasilliseen ravinnerikasta viherjauhetta, acerolaa sekä tilkkasen joko maustamatonta tai inkiväärillä maustettua sitruunamehua.

Myös sinkin rooli korostuu flunssaoireiden taltuttamisessa. Sinkkiravinnelisien lisäksi sinkkiä saa runsaasti esimerkiksi siemenistä. Sellaisenaan naposteltavaksi tai salaatin sekaan kannattaakin valita vaikkapa herkullisia kurpitsansiemeniä.

SIENET JA BAKTEERIT VASTUSTUSKYVYN TUKENA

Lääkinnälliset sienet ovat immuunijärjestelmälle erinomainen polttoaine haastavina aikoina. Biohakkerina ja pakuriasiantuntijana tunnettu kehitysjohtajamme Jaakko Halmetoja korostaa, että tinktuuroiden nauttiminen on vaivaton ja tehokas tapa ottaa adaptogeeniset työkalut käyttöön. Pipetillinen pakuritinktuuraa 1-3 kertaa päivässä tukee hyvien bakteerikantojen työtä suolistossa vastustuskyvyn tueksi. 

Sienten lisäksi myös probioottiset ruoat, kuten hapankaali, kimchi, hapatetut maustekurkut ja muut elävän ravinnon lähteet tukevat vastustuskykyä. Määrällisesti bakteereja ei tarvitse nauttia kovinkaan paljon, mutta säännöllisyydestä on todettu olevan hyötyä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisessä.* 

MIKÄ TOIMII MINULLE PARHAITEN?

Tällaisena aikana on tärkeintä tehdä terveellisistä elämäntavoista itselleen mahdollisimman vaivattomia ja yksinkertaisia. On hyvä miettiä, mikä on itselleen helpoin tapa saada tarvittavat ravinteet ja immuunijärjestelmän tehostajat – toiselle hapankaalia lautasennurkassa jokaisella aterialla ja sinkkitabletit toimivat parhaiten, toinen taas nappaa aamuisin pipetillisen reishitinktuuraa ja joogaa itsensä rennoksi iltaisin hyviin yöuniin valmistellen. Valitse sinulle sopivin tapa rohkeasti kokeilemalla ja kehoa kuuntelemalla.

Ja siitä rentoutumisesta puheen ollen: kaakao on loistava antiviraalisten yhdisteiden ja monipuolisten ravinteiden lähde. Keitä siis itsellesi kuppi hyvää teetä, istu alas mukavasti, hengitä muutaman kerran syvään… ja syö vähän suklaata

*Lähde: Biohakkerin flunssaopas, Teemu Arina, Olli Sovijärvi ja Siim Land 2020. Biohacker Center BHC Oy.

Lue lisää vastustuskyvyn tukemisesta kotimaisilla tinktuuroillamme Lue lisää kevätväsymyksen taltuttamisesta

Jos haluat syventyä ihmisen vastustuskykyyn, katso alta Biohakkerien flunssawebinaari, mukana kehitysjohtajamme Jaakko Halmetoja:

Ale!
Ale!
Varasto loppu
19,90  13,95 
Ale!
Ale!
Varasto loppu
24,95  19,95 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *