MONIPUOLISET MAUSTEET JA MAUSTEKASVIEN ROHDOSKÄYTTÖ

Mausteet ovat määritelmänsä mukaisesti aineita, joita lisätään ruokaan tuomaan makua tai parantamaan säilyvyyttä. Ne voivat olla voimakkaan makuisia tai voimakasaromisia kasvin osia sekä kasvista eristettyjä ainesosia. Monet mausteista stimuloivat ruoansulatusrauhasten toimintaa. Ruoka sulaa tällöin nopeammin ja virheellinen käyminen estyy. Käytännössä kaikilla maustekasveilla on ihmiskehossa lääkinnällisiä vaikutuksia; ne mm. hillitsevät tulehduksia, torjuvat bakteereita ja viruksia sekä kiihdyttävät aineenvaihduntaa. Monilla maustekasveilla on myös mahdollisia yhteisvaikutuksia erilaisten lääkeaineiden kanssa.

LUOMULAATUISET MAUSTEEMME

Luomumausteidemme valikoima kasvaa asiakkaidemme paljon toivomilla uutuuksilla. Aromikkaat luomumausteet kauniissa lasipurkeissa ovat toivottu raikastus maustehyllyyn.

Jo entuudestaan tuttu maustevalikoimamme säilyy ennaallaan seuraavien mausteiden kera: Bourbon vaniljauute, Ceyloninkaneli, Inkivääri, Kadermumma, Kurkuma, Lakritsijauhe, Neiikka ja Vanilja. Syksyn uutuutena toivotamme tervetulleeksi seuraavat mausteet:

 

JÄLLEENMYYJÄT

Luomulaatuiset mausteemme ovat myynnissä K-ryhmän kaupoissa, Ruohonjuuressa ja muissa hyvinvarustetuissa luomumyymälöissä ja verkkokaupoissa, kuten omassamme.

MAUSTEIDEN HISTORIAA

Mausteita on käytetty tuhansia vuosia ja pitkän aikaa ne on linkitetty vaurauteen, koska ne olivat vain ylemmistön saatavilla olevia ylellisyystuotteita. Kuningas Hammurabin laissa (n. 1800 eaa.) oli määräyksiä mm. valkosipulin, kanelin, sahramin ja minttujen käytöstä. Intialaiset Veda-kirjat (1700–800 eaa.) mainitsevat mm. kurkuman sekä musta- ja pitkäpippurin käytöstä. Sekä Ayurvedassa että perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä kaikkien viiden maun (makea, suolainen, kitkerä, hapan, tulinen) välisen tasapainon nähdään olevan olennainen osa terveyttä ja maustekasvien tuomat aromit mahdollistavat eri ruokien makumaailman moniulotteisen tasapainottamisen.

Rooman valtakunnan levittäytyessä Pohjois-Eurooppaan, vietiin mukana lukuisen maustekasvien siemeniä; mm. valkosipulia, persiljaa, timjamia, minttuja ja salviaa. Monet näistä kasveista levisivät puutarhoista luontoon. Mukana tuotiin myös eksoottisia mausteita kuten inkivääriä ja pippureita. Lukuisat maustekasvit ovat lähtöisin trooppisilta alueilta, josta lienee saanut alkunsa myös sanonta “sinne missä pippuri kasvaa”. Vasco Da Gama löysi meritien Intiaan 1500-luvun taitteessa ja mausteiden kuljetus yleistyi. Samaan aikaan Kolumbus löysi Amerikan ja vaihtokauppa alkoi myös sillä suunnalla. Suomessa maustekasveina on käytetty historiassa pääasiassa villinä kasvavia rohdoksia, joskin myöhemmin munkit alkoivat viljellä puutarhoissa lääkeyrttejä laajasti. Keskiajalta lähtien luostareissa viljeltiin useita kymmeniä mauste- ja rohdoskasveja – ne olivatkin pitkään kulttuurillisesti tärkeimpiä yrttitietämyksen keskuksia.

VAIKUTTAVAT AINESOSAT

Maustakasvit ja mausteet sisältävät huomattavan laajan kirjon vaikuttavia ainesosia. Yhden kasvin haihtuvissa öljyissä voi olla satoja eri ainesosia. Useimmat ovat monoterpeenisiä ja seskviterpeenisiä hiilivetyjä, aldehydejä, alkoholeja, ketoneja ja epokseja. Skandinaviassa mausteet ovat hyvin vähän käytettyjä. Harmillisen monessa suomalaisessa kotitaloudessa hellan yläpuolisen kaapin mausteet ovat pysyneet lähes koskemattomina vuosikausia. Jos miettii vaikkapa Välimeren ruokavaliota, usein korostetaan punaviinin tai oliiviöljyn terveysvaikutuksia, mutta unohdetaan alueen rikas ja monipuolinen maustekasvien käyttö. Monien maustekasvien antioksidanttisuus on suurempi, kuin millään muulla ruoka-aineella. Monet mausteet ovat COX-2 -estäjiä (syklo-oksygenaasi 2:n estäjät) ja niiden tulehduksia alentava vaikutus on merkittävä. Monet mausteet sisältävät kipua ja tulehduksia laskevia salisylaatteja (mm. inkivääri, kaneli, mustapippuri). Inkivääri, curry, oregano, rosmariini, korianteri ja cayanne-pippuri tasapainottavat suolistoflooraa. Chilin kapsaikinoidit poistavat kipuaistimusta. Vaikutusten lista on pitkä.

Jo gramma mausteita päivässä riittää tarjoamaan hyötyjä. Harva ruoka-aineiden kategoria kykenee tarjoamaan yhtä kattavan määrän hyödyllisiä vaikutuksia niin käytännöllisellä annos-vastesuhteella. Mausteet toimivat parhaiten, kun niitä saadaan pieniä määriä säännöllisesti, sen sijaan, että niitä saataisiin suurina määrinä satunnaisesti. Alla viisi nostoa klassisista maustekasveista sekä niiden vaikutuksista.

VIISI KLASSISTA 

Mustapippuri

Aasiassa ja etenkin Intiassa mustapippuria on käytetty mausteena ja lääkkeenä ainakin 4000 vuotta. Mustapippuri on kotoisin Etelä-Intiasta, mutta nykyisin sitä viljellään ympäri tropiikkia. Mustapippuri on ominaisuuksiltaan antibakteerinen, antifungaalinen (sieniä tappava), antiseptinen sekä tulehduksia hillitsevä COX-2 estäjä. Se nopeuttaa ruoan kulkua suoliston läpi ja sen sisältämä piperiini tehostaa yhdisteiden imeytymistä ohutsuolessa. Mustapippurin haihtuvien öljyjen ainesosat ja kavikiinihartsi saattavat stimuloida rasvasolujen pilkkoutumista ja auttaa näin painonhallinnassa. Mustapippurin sisältämä piperiini lämmittää kehoa (epinefriinin eritys lisääntyy), tehostaa ruoansulatusta, lisää syljen eritystä, lisää ruokahalua ja auttaa ilmavaivoihin. Mustapippuria on perinteisesti käytetty ripulilääkkeenä etenkin yhdessä inkiväärin kanssa.

 

Rosmariini

Rosmariini on kotoisin Välimeren alueelta ja Kaukasukselta. Suomessa kasvia voi viljellä yksivuotisena. Rosmariinihappo, epirosmanoli ja ursolihappo ovat vahvoja antioksidantteja. Rosmariini voimistaa verenkiertoa, mikä kohottaa mielialaa ja lievittää väsymystä. Rosmariini on perinteisesti linkitetty muistin ja oppimisen tehostumiseen, sen kolmoishermoon kohdistuvan vaikutuksen johdosta. Muinaisessa Kreikassa opiskelijat pitivät rosmariiniseppeleitä juurikin kasvin muistia parantavan maineen vuoksi. Rosmariinia on käytetty tulehdusten hillitsemiseen, ruoansulatusvaivoihin ja ruokahaluttomuuteen sekä sappivaivoihin. Kasvin alfa- ja beeta-pineeni, sineoli ja bornyyliasetaatti laukaisevat sileälihaskouristuksia virtsateissä, sappirakossa, suolistossa ja sydämessä sekä poistavat ilmavaivoja. Rosmariini vähentää korkeissa paistolämpötiloissa syntyvien karsinogeenisten yhdisteiden määrää. Monilla maustekasveilla on samanlaisia ominaisuuksia, jonka johdosta ne eivät ainoastaan tee ruoasta maukkaampaa, vaan myös vähentävät valmistuksessa syntyvien haitallisten yhdisteiden määrää.

Kurkuma

Kurkuma eli keltajuuri kuuluu inkiväärikasveihin ja sen juurakko sisältää mm. kurkuminoideja, lukuisia haihtuvia öljyjä, arabinogalaktaaneja sekä runsaasti fenoleja. Kurkuma lienee tällä hetkellä arvostetuimpia yksittäisiä maustekasveja kroonisten sairauksien ennaltaehkäisyssä ja sen terveysvaikutuksia on tutkittu todennäköisesti muita mausteita laajemmin. Intian perinteisessä kasvilääkintäjärjestelmässä Ayurvedassa kurkumaa pidetään ruoansulatusta tehostavana, tulehduksia rauhoittavana sekä maksan toimintaa tukevana kasvina. Perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä kurkumaa on käytetty etenkin maksan ja sapen vaivoihin. Kurkumiini suojelee hermosoluja ja nostaa antioksidanttisen glutationin tasoja aivoissa. Kurkumalla on nähty selkeitä vaikutuksia myös masennuksen ja rappeumasairauksien ehkäisyssä sekä hoidossa. Kurkumiinin on todettu vähentävän kaasun muodostusta suolistossa. Kurkuman toisen yhdisteen p-tolymetyylikarbinolin on havaittu lisäävän haiman ruuansulatusentsyymien eritystä ja kurkumalla on perinteisesti nähty olevan verensokeria tasapainottavia vaikutuksia. Inkiväärin tapaan kurkumaa käytetään nykyisin lukuisissa nivelille suunnatuissa valmisteissa.

 

Inkivääri

Inkivääri oli jo 2000 vuotta sitten ensimmäisiä Eurooppaan tulleita itämaisia mausteita, joita kuljetettiin Roomaan. Inkivääri sisältää keskeisinä vaikuttavina yhdisteinään yleensä 1–3 % haihtuvia öljyjä sekä hartseja, jotka koosuvat öljyistä ja karvasaineista. Inkiväärin eteerinen öljy sisältää pääkomponentteinaan zingibereeniä (n. 30 %) ja bisaboleenia. Hartsi sisältää karvasaineita, joita kutsutaan gingeroleiksi, sekä näiden dehydraatio- ja hajoamistuotteita, shogaoleja, ja zingeronia. Perinteisesti inkivääri on linkitetty etenkin ruoansulatusta tukevaksi rohdokseksi ja sitä on käytetty monipuolisesti vatsavaivojen tukena. Inkivääri on myös sydän- ja verenkiertoelimistön rohto. Inkivääri parantaa ääreisverenkiertoa ja alentaa verenpainetta. Inkiväärin gingeroli ja shagaoli kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja auttavat polttamaan rasvaa. Inkivääriä on perinteisesti käytetty esimerkiksi matkapahoinvointiin, krapulaan, huimaukseen ja aamupahoinvointiin. Inkivääri nostaa veren antioksidanttisen glutationin pitoisuutta. Monet inkiväärin sisältämät ainesosat ovat COX-2 estäjiä, jotka vaikuttavat kroonisen tulehduksen biokemiallisiin reitteihin. Esimerkiksi inkiväärin niveliin suotuisa vaikutus perustuu todennäköisesti juuri vastaaviin mekanismeihin.

Kaneli

Kaneli oli löytöretkien aikaan arvostetuimpia ja halutuimpia maustekasveja. Vielä 1400-luvulla sanottiin, että se kenellä on varaa kaneliin, ei voi kuolla – viitaten kanelin suurta arvostusta lääkekasvina. Kanelin antioksidanttisuus on suurempi kuin lähes millään ruoka-aineella. Se sisältää huomattavan korkean määrän fenoleja, varsinkin runsaasti proantosyanidiineja. Kaneli alentaa verensokeria, minkä vuoksi sitä on käytetty perinteisesti varsinkin 2-tyypin diabeeteken tukena. Kaneli on ns. astringeni, supistaen vatsan limakalvoja. Kasvia onkin käyttötapansa puolesta pidetty klassisena ripulilääkkeenä. Kiinankaneli eli kassiakaneli sisältää korkeahkoja määriä maksalle myrkyllistä kumariinia, toisin kuin aitokaneli eli Ceyloninkaneli. 

 

YHTEYSTIEDOT

Foodin – Rawmance Oy
Alasinkatu 1-3
40320 Jyväskylä

ASIAKASPALVELU

Avoinna arkisin 8-16
info@foodin.fi
040 648 6670

YHTEISTYÖKYSELYT JA MARKKINOINTI

Maria Huovinen
maria@foodin.fi
044 0210193
Mediamyynti vain sähköpostitse.

INTERNATIONAL CONTACTS

Lasse Jalkanen
lasse@foodin.fi
+358445300036

×  

Total: 0.00

Proceed to Checkout

Coupon/Referral Code? You'll enter that at checkout.