Ovathan siemenet ja pähkinät osa jokapäiväistä ruokavaliotasi? Niistä saamme paljon kehollemme tärkeitä ravinteita ja rasvahappoja, kylläisyyttä lisääviä proteiineja ja ruoansulatusta parantavia kuituja. Lisäksi niitä on erittäin helppo käyttää monipuolisen ruokavalion tukena.  Jotta saisit enemmän irti näistä luonnon omista kultakimpaleista, suosittelemme liottamaan ne ennen käyttöä. Tällöin niiden sisältämät entsyymit aktivoituvat ja niistä tulee entistäkin maukkaampia ja helpommin sulavia. 

LIOTTAMINEN LISÄÄ PÄHKINÖIDEN JA SIEMENTEN TERVEYSVAIKUTUKSIA

Liottaminen auttaa poistamaan pähkinöiden ja siementen luontaisesti sisältämää fytiinihappoa sekä edesauttaa niiden ravinteita imeytymään ja sulamaan paremmin ruoansulatuksessamme. 

Yleinen ohje on liottaa pähkinöitä ja siemeniä reilussa vesimäärässä muutamista tunneista yön yli. Viitteellisenä aikahaarukkana voi siis käytää 2-12 tuntia, jonka jälkeen siemenet ja pähkinät on hyvä huuhdella runsaalla vedellä. Liotettuja pähkinöitä ja siemeniä voi käytää pehmenneinä ruoanvalmistukseen ja leivontaan tai kuivattaa ne myöhempää käyttöä varten. Kuivaaminen onnistuu parhaiten kuivurissa tai uunissa miedolla lämmöllä.

IDÄTYS KASVATTAA RAVINTOARVOJA

Idätys eli aktivointi on erittäin edullinen ja helppo tapa lisätä raakaruoan määrää sekä kasvattaa siementen ravintoarvoja moninkertaisiksi. Lisäksi idättäminen poistaa fytiinihappoa, mikä edesauttaa ravinteita imeytymään ja sulamaan paremmin ruoansulatuksessamme. Kokeile esimerkiksi Alfalfaa eli sinimailasta, joka on yksi ravinnerikkaimpia ituja. Myös proteiinipitoinen auringonkukansiemen ja kalsiumia sisältävä seesaminsiemen ovat hyvä valinta idätykseen. 

Voit käyttää seuraavia liotus- ja idätysaikahaarukoita *:

Cashewpähkinä – liota 2h
Manteli – liota yön yli, idätä 1-2 vrk
Saksanpähkinä – liota 4h
Pekaanipähkinä – liota yön yli
Pellavansiemen – liota yön yli
Kurpitsansiemen – liota yön yli, idätä 1 vrk
Auringonkukansiemen – liota yön yli, idätä 1-2 vrk
Tattari – liota 15 min, idätä 1-3 vrk
Seesaminsiemen – liota yön yli, idätä 1 vrk
Kvinoa – liota yön yli, idätä 1 vrk
Hirssi – liota yön yli, idätä 1 vrk
Hampunsiemen – älä liota, idätä 2-5 vrk

Älä liota seuraavia pähkinöitä ja siemeniä lainkaan: Parapähkinä, Macadamiapähkinä, Pistaasipähkinä, Pinjansiemen, Hampunsiemen

OHJEET IDÄTYKSEEN

  • liota 2-3 rkl haluamiasi siemeniä 2-3 dl:ssa vettä lasipurkissa huoneenlämmössä noin 6-8 tunnin ajan, tai yön yli
  • kaada liotusvesi pois ja huuhtele siemenet huolellisesti siivilässä
  • jätä siemenet siivilään ja idätä niitä viiden päivän ajan
  • huuhtele kahdesti päivässä
  • valmiit idut säilyvät jääkaapissa noin viikon verran

*) Liotus- ja idätysaikojen lähde: Biohakkerin käsikirja, Grano Oy 2016 (s. 171)

Lue lisää: Pähkinöiden ABC Lue lisää: Siementen ABC

2 thoughts on “Liottaminen ja idätys

  1. sara says:

    Hei, tässä artikkelissa kehotetaan olla liottamatta parapähkinöitä lainkaan, mutta Foodin parapähkinöiden tuotekuvauksessa taas suositellaan liotusta. Kumpaahan pitäisi uskoa?

    • Foodin says:

      Hei,

      Jutussa on todettu, ettei tiettyjä pähkinöitä kannata lainkaan liottaa – niiden rasvaisuuden vuoksi ne eivät välttämättä käyttäydy samalla lailla liottaessa kuin suositellut pähkinät. Moni on kuitenkin kokenut saavansa hyötyä myös näiden pähkinöiden liotuksesta – pahoittelemme siis ristiriitaisuutta! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *