Hyvät rasvanlähteet tarjoavat ihmiselle välttämättömiä rasvahappoja. Hyviä rasvoja saadaan runsaasti esimerkiksi kaloista, siemenistä ja pähkinöistä, mutta tehokkain tapa lisätä tarpeellisten happojen saantia on luomulaatuiset luonnonmukaiset öljy- ja rasvavalmisteet.  

MITEN RASVOJA KANNATTAA PARHAITEN HYÖDYNTÄÄ?

Yleisesti rasvat voidaan jakaa kahteen käyttöluokkaan, korkeissa sekä matalissa lämpötiloissa käytettäviin rasvoihin.  Tyydyttyneemmät rasvat kuten ghee tai kookosöljy sopivat paremmin korkeisiin lämpötiloihin, koska ne ovat kemiallisesti vakaampia. Herkempien kasviöljyjen kemiallinen koostumus saattaa muuttua kuumennettaessa, jolloin ne saattavat pahimmassa tapauksessa olla jopa haitallisia elimistölle. Hyviä rasvanlähteitä kannattaa aina soveltaa käyttötarpeen mukaan.

Rasvasta saadun energian pohjaa ei kuitenkaan kannata rakentaa pelkälle kookosöljylle tai gheelle, varsinkaan jos rasvaa käyttää paljon. Yleisesti on hyvä välttää kovetettua, hydrogenoitua, deodorisoitua valkaistua kookosrasvaa, jonka negatiivista terveysvaikutuksista puhutaankin paljon. Kylmäpuristettu neitsytkookosöljy vuorostaan sisältää muutakin kuin rasvahappoja, ja ne tutkimukset, joissa kookos on eritelty muista tyydyttyneiden rasvojen lähteistä, ei sydän- ja verisuonisairauksien riskien kohoamiseen ole nähty yhteyttä*. Kylmäpuristetut, luomulaatuiset kasviöljyt ovat ehdottomasti puhtain ja terveellisin vaihtoehto, ja niitä on helppo käyttää ruoanlaitossa, kauneudenhoidossa tai lisäenergiana treenien lomassa. 

RASVAT JA ÖLJYT KAIKKIIN TILANTEISIIN

Foodinin luomuöljyt ja -rasvat on valmistettu puhtaista ja luonnollisista raaka-aineista. Valikoimamme kattaa kaikki tarpeet ruoanlaittajan paistorasvoista urheilijan kaipaamaan täsmäenergiaan. Hyviä rasvanlähteitä löytyy jokaiseen käyttötarkoitukseen. 

HAMPPUÖLJY

Erityisesti kuivuvasta tai atooppisesta ihosta kärsivä löytää avun talven viimaan hamppuöljystä. Korkeiden omega-rasvahappopitoisuuksien lisäksi se sisältää runsaasti gammalinoleenihappoa. Kahdella ruokalusikallisella päivässä varmistat tarpeellisten rasvahappojen saannin.

MCT-ÖLJY

MCT eli medium chain triglyceride -öljy on urheilijoiden suosima kapryyli- ja kapriinihapoista koostuva rasvanlähde, joka antaa lisäenergiaa ja toimii buusterina, kun kaloreita kuluu tavallista enemmän. Kookosöljystä tiivistetty MCT-öljyn rasva imeytyy kehoon keskimäärin muita rasvoja paremmin, ja sitä voi lorauttaa esimerkiksi rasvakahvin tai smoothien sekaan antamaan lisäenergiaa. Paistamiseen MCT-öljy ei kuitenkaan sovi.

KAPRYYLIHAPPO

Kapryylihappoa voisi kuvailla MCT-öljyn tiivisteeksi, jonka rasva imeytyy kehoon vieläkin tehokkaammin. Se on valmistettu sataprosenttisesti kookospähkinöistä, ja on neutraalin makunsa vuoksi hyvä lisä bulletproof-juomiin tai sellaisenaan tuomaan urheilijalle lisäenergiaa. Kapryylihappo soveltuu kaikenlaiseen ruoanlaittoon 160 lämpöasteeseen asti. 

KURPITSANSIEMENÖLJY

Kurpitsansiemenöljy on todellinen gourmet-öljy, joka kauniin värinsä ja herkullisen makunsa ansiosta sopii hienosti esimerkiksi salaattien ja muiden ruoka-annoksien viimeistelyyn. Se sisältää myös runsaasti omega-6 rasvahappoja sekä sinkkiä.

HYVIÄ RASVANLÄHTEITÄ KORKEAMPIIN LÄMPÖTILOIHIN:

GHEE

Ghee eli kirkastettu voi on ollut tärkeä osa intialaista keittiötä ja ayurvedista perinnettä jo vuosisatoja, jossa sitä on käytetty muun muassa ihon ja mielen tasapainottamiseen ja ruoansulatuksen edistämiseen. Ghee soveltuu erinomaisesti paistamiseen ja kaikenlaiseen ruoanlaittoon, ja on hyvä vaihtoehto perinteisille paistorasvoille ja voille. Kesällä ghee sopii erinomaisesti levitteeksi eväsretkille sen säilyvyyden vuoksi. 

KOOKOSÖLJY

Kookosöljy sisältää runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja, joten rasvansaantiaan ei kannata sen varaan laskea.  Kovaksi rasvaksi se on kuitenkin varteenotettava vaihtoehto paistamisessa ja ruoanlaitossa, sillä toisin kuin herkemmistä kasviöljyistä, siitä ei lämmittäessä vapaudu haitallisia kemikaaleja. Kookosöljy on luotettavan ja herkullisen makuisen keittiörasvan lisäksi ystävä myös peilipöydän ääressä – se toimii loistavasti ihon kosteuttajana tai hiusnaamiona. Lisäksi kookosöljystä on hyötyä intiimihygieniassa, ja sitä voi käyttää vaikkapa liukuvoiteena.

HYVÄ RASVANLÄHDE, JOKA SOPII KAIKENLAISEEN RUOANLAITTOON:

OLIIVIÖLJY

Oliiviöljyä ei turhaan kutsuta öljyjen kuningattareksi. Tämä rasvanlähde soveltuu kaikenlaiseen ruoanlaittoon levitteestä leivontaan ja se on erinomainen vastustaja talven mukanaan tuomille haasteille. Oliiviöljy sisältää ihmiselle tärkeimpiä rasvahappoja ja sitä voi hyödyntää myös kauneudenhoitoon. Foodinin luomulaatuinen hellävaraisesti kylmäpuristettu oliiviöljy valmistetaan kreetalaisella 150 vuotta toimineella perhetilalla, jossa oliivit poimitaan erityisellä harjaksella luontoa ja lintuja vahingoittamatta. 

 

Lue lisää terveellisistä rasvoista kehon rakennusaineina Lue oliiviöljymme valmistuksesta Lue lisää ketogeenisestä ruokavaliosta Tutustu rasva- ja öljyvalikoimaamme Lue Ruohonjuuren juttu: Hyvää rasvaa ei kannata pelätä!

*Kookosöljystä suoritetut tutkimukset 

Lipoeto NI, Agus Z, Oenzil F, Wahlqvist M, Wattanapenpaiboon N. Dietary intake and the risk of coronary heart disease among the coconut-consuming Minangkabau in West Sumatra, Indonesia. Asia Pac J Clin Nutr. 2004;13(4):377-84. PubMed PMID: 15563444.

Prior IA, Davidson F, Salmond CE, Czochanska Z. Cholesterol, coconuts, and diet on Polynesian atolls: a natural experiment: the Pukapuka and Tokelau island  studies. Am J Clin Nutr. 1981 Aug;34(8):1552-61. PubMed PMID: 7270479. Full text.

Kumar PD. The role of coconut and coconut oil in coronary heart disease in Kerala, south India. Trop Doct. 1997 Oct;27(4):215-7. PubMed PMID: 9316363.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *