Rentoa ruokailua

Kirjoittaja on Olympia-aitajuoksija ja hyvän ruoan ystävä Nooralotta Neziri.

Moikka kaikki!

Tänään kirjoittelen teille vähän urheilijan ruokavaliosta omasta näkökulmasta ja siitä, kuinka itse sitä toteutan. Ravintoasiat ovat jo pitkään olleet mukana mun urheilu-urallani ja kaikenlaista olen kokeillut ja monien erilaisten asiantuntijoiden kanssa keskustellut. Jonkinlaista kokemusta on siis viherpirtelöistä aina ihan paleodieettiin.

Nykyään ruokavalioni on hyvin perinteinen ja sen selkeä perusta on, että kaikki syömäni ruoka olisi mahdollisimman puhdasta ravintoa. Eli mahdollisimman käsittelemätöntä, jopa maustamatonta. Tällöin voin olla aika varma siitä, että ravinto on laadukasta eikä se sisällä esimerkiksi piilorasvaa- tai sokeria, jotka olisivat harjoittelulle ja tuloksille haitallisia.

Ajattelinkin siis käydä seuraavaksi läpi vähän mietteitä ravinnosta ravintoaineittain ja kertoa miten ne toteutuvat mun ruokavaliossa.

Hiilihydraatit: Tämä on useimmiten se vaikein ryhmä! Huh. Olen itsekin säätänyt hiilihydraattien kanssa vuosien varrella monesti. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on aina aika ajoin nostanut päätään myös minun ruokavaliossani, aina vaan todetakseni, ettei se sovi minulle. Vaikka lajini suoritus kestää todella lyhyen aikaa, on sitä haastava suorittaa tyhjillä hiilarivarastoilla. Vähähiilarisella tunsin oloni niin voimattomaksi ja hitaaksi, että se alkoi näkyä selkeästi jo treenituloksissa. Tämä on vain siis minun kokemukseni ja itse esimerkiksi treenaan keskimäärin 9-10 kertaa viikossa, joten tämä on ihan yksilöstä riippuvainen. Lajini kuitenkaan ei ole superkuluttava ja voima-paino-suhde on oleellinen juoksunopeuden kannalta. Siksi syön hiilareita maltillisesti, mutta niin, että oloni on koko ajan virkeä ja terävä.

Lempparihiilareitani ovat ehdottomasti bataatti, puurot ja marjat. Bataatti on hyvä lisuke lämpimiin ruokiin ja puuro hyvä kuitupitoinen aamu- tai iltapala. Puuron ”salainen” reseptini on muuten sekoittaa valmiin puuron joukkoon vähän vaniljaheraa, ceylonkanelia, kardemummaa ja vähän erytritolia. 😉

Proteiinit: Protskut! Tämä on varmasti urheilumaailmassa eniten kuultu ravintoaine. Eikä siinä mitään, sehän on todella tärkeä, mutta omalla kohdalla on ollut erittäin tärkeää muistaa, että protsku ei ole se pääenergian lähde varsinkaan urheilijoille. Komeroissani on useita proteiinireseptikirjoja ja yhteen aikaan bravuureitani olivat proteiinikääretorttu- ja pannukakku. 😀 Hyviä ne on kyllä edelleen… Mutta nyt olen vihdoin löytänyt sen tasapainon olla liikaa korostamatta ruokavalion proteiinipitoisuutta!

Mun ehdottomia lemppareita tässä ryhmässä ovat vaniljan makuinen heraproteiini, luomulaatuinen vähärasvainen jauheliha, kana ja kananmunat. Vaniljaproteiinilla maustan melkein kaiken makean ruoan puuroista banaanileipään ja leivonnaisiin. Liharuokia syön lounaalla sekä päivällisellä ja kananmunia useimmiten aamupalan yhteydessä munakkaana.

Rasvat: Rasvatkin kuuluvat urheilijan ruokavalioon ja itse asiassa naisurheilijoille, niin kuin kaikille naisille, ne ovat erityisen tärkeitä hormonitasapainon kannalta. Omassa ruokavaliossa rasvojen osuus vaihtelee 20-30% välillä. Lemppari rasvalähteitäni ovat oliiviöljy, MCT, kookosmanna, cashewpähkinät ja avokado. Avokado on muuten ihanaa riisikakun päälle survottuna ja merisuolalla maustettuna ja kookosmanna sopii superhyvin banaanileivän taikinaan!

Näiden perusasioiden lisäksi olen ottanut ruokavaliotani tukemaan myös liudan lisäravinteita. Niiden tarkoitus on tukea jaksamistani ja terveyttäni kovan treenaamisen yhteydessä. Heraproteiini tulikin mainittua jo muutaman kerran ja sen lisäksi minulla on säännöllisessä käytössä Chlorella-tabletit, MSM, viherjauhe, vitamiinit, magnesium ja Omega. Treenien yhteydessä käytän lisäksi myös ison arsenaalin erilaisia aminohappoja tukemaan jaksamista ja palautumista.  Toki kaikkea muutakin tulee kokeiltua ja olen todella innostunut testaamaan kaikki uusia juttuja ravintopuolella. On hauska testailla ja vertailla tuntemuksia vaikkapa palautumisessa.

Tässä siis lyhyt katsaus omasta ravintonäkökulmasta. Periaatteena puhtaan ruoan lisäksi on ruoan hyvä maku ja sen takia maustan ruokiani eri tavoin ja pyrin kehittelemän terveellisistä aineksista maukkaita ja laadukkaita aterioita. Loppujen lopuksi ruoan tärkein tehtävä on kuitenkin olla nautinto, niin urheilijalla kuin muillakin. 🙂

Hyvää syksyä kaikille ja tsemppiä pimeneviin iltoihin!

<3: Nooralotta