Nooralotta Neziri

Heippa kaikki!

Olen pika-aitajuoksija Nooralotta Neziri. Olen syntynyt vuonna 1992 ja asun Porissa, jossa myös opiskelen Turun Kauppakorkeakoulun yksikössä kauppatieteitä.

Merkittävimpiin saavutuksiini kuuluvat Suomen ennätyksen monissa nuorten sarjoissa sekä aikuisten Suomen ennätykset 100m ja 60m aitajuoksuissa. Lisäksi olen voittanut U18 Euroopanmestaruuden (EYOF), U20 Euroopanmestaruuden sekä U23 EM-pronssia. Yleisen sarjan EM-halleissa olen ollut 6. Lisäksi viime kesänä Olympialaisten välierät, timanttiliigan 5.sija sekä maailman rankingin top 20-sija ovat itselleni tärkeitä saavutuksia.

Kuva: Maria Munkki

Tämän vuoden hallikausi meni hieman alle tavoitteiden, koska sairastelin paljon ja kärsin pienestä vammasta. Käteen jäi kuitenkin tältäkin vuodelta hallien Suomen mestaruus. Kesällä 2017 suurin tähtäin on elokuussa pidettävät Lontoon MM-kilpailut, joissa tavoitteena on olla ennätyskunnossa ja tavoitella finaalipaikkaa. Lisäksi tavoitteena on vakiinnuttaa ennätys vielä askeleen kovemmalle tasolla ja näin saada menestystä myös muista kansainvälisistä kilpailuista.

Urheilijan arkeeni kuuluu siis lähes päivittäin monta tuntia harjoittelua. Olen kuitenkin nopeus- ja teholajin edustaja, joten treenien määrissä on oltava tarkka. Olen sortunut monesti liialliseen harjoitteluun, mutta nyt tasapaino on löytynyt noin yhdeksään treeniin viikossa, joista jokainen kestää 1,5-2h. Tämän lisäksi sitten huoltavat harjoitteet sekä muu lihashuolto. Koulua minulla on enää hyvin vähän, sillä olen kirjoittamassa jo gradua. Kuitenkin opintoja jää minulle hieman vielä ensi lukuvuoteen, mutta koulu on siis jo voiton puolella!

Ruokavalio on erityisen tärkeää huippu-urheilijan arjessa. Käytän sen miettimiseen runsaasti aikaa sekä ammattilaisen apua. Olen ihastunut Foodinin tuotteisiin, sillä tuotteiden ravinteikkuus, laatu ja arvot täsmäävät täysin omien valintojeni kanssa.

Nooralotan suosikit

1. Cashewpähkinät: Urheilija tarvitsee runsaasti hyvälaatuista rasvaa ruokavalioonsa ja siihen pähkinät ovat erinomainen valinta. Itseäni miellyttää eniten cashew- ja pekaanipähkinät.

2. Chlorella-tabletit: Päivittäin tulisi saada runsaasti vihreää. Siksi tykkään käyttää apuna terveyden ylläpitoon viherjauheita- ja tabletteja. Olen kokenut chlorella-tabletit hyväksi tuotteeksi ja niitä on helppo napata suuhunsa myös kiireessä tai matkan päällä.

3. Mulperimarjat: Mulperimarjat ovat yksi lemppariherkuistani, joista ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Olen todella perso makealle ja näillä voi helposti parantaa makeanhimoa terveellisesti. Nämä ovat myös helppo eväs reissun päällä vaikka miksattuna täyttävillä pähkinöillä. Syön mulpereita joskus myös ennen treeniä tuomaan hieman lisäboostia.