Irti sokerista fiksuilla ja tehokkailla tavoilla

Kirjoittaja Leeni Viio on sokeririippuvuuteen perehtynyt ravinto- ja hyvinvointivalmentaja, VTM sekä ravintoterapeuttiopiskelija, joka innostaa ihmisiä tasapainoisiin elämäntapoihin ja luonnolliseen ravitsemukseen ilman suorittamista ja epäonnistuneiksi tuomittuja kitukuureja.

“Syön kyllä suht terveellisesti, mutta makeanhimo vaivaa silti”.
“Haluan irti sokerista ja olen kokeillut kaiken, mutta en silti onnistu!”


Tuossa muutama yleinen lausahdus, joita kuulen usein, ja joita olen myös itse aikoinani toistellut tilanteessa, jossa sokeririippuvuus oli niin voimakas, että karkkia oli aivan pakko saada joka päivä. Tässä tekstissä pureudun makeanhimoon tarkemmin ja annan myös tehokkaita vinkkejä, joilla voit päästä makeanhimosta eroon pysyvästi.

Miksi sokeri on haitallista?

Jokainen voi omakohtaisesti kokea saman, mitä tutkimuksissakin on havaittu: sokeri laukaisee alttiuden ylensyömiseen, vaikeasti hallittavissa olevaan himoon ja voimakkaisiin vieroitusoireisiin. Liiallisen sokerin voikin perustellusti sanoa olevan yksi modernin ruokavalion heikkouksista.

Syitä ovat mm. nämä:

• Sokeri stimuloi riippuvuuteen altistavia osia aivoissa samaan tapaan kuin monet huumeet.
• Sokeri (tarkemmin fruktoosi makeutusaineena) on nykyään suurempi rasvamaksan aiheuttaja kuin alkoholi – ja mikä surullisinta, yhä enenevissä myös lapsilla
• Sokeri sekoittaa nälkä- ja kylläisyyshormonien toimintaa, minkä seurauksena nälänhallinta vaikeutuu ja sokeri himottaa entistä enemmän.
• Puhdistettu sokeri sisältää ainoastaan tyhjiä kaloreita, mutta ei lainkaan vitamiineja tai kivennäisaineista – tai kylläisyyttä tuottavia ravintoaineita.
• Sokeri ei ole ainoastaan ravinnetyhjä aine, vaan se myös kuluttaa elimistöstä ravinteita, vaikka juuri niitä tarvittaisiin korjaamaan sokerin aiheuttamia haittoja elimistössä.
• Sokeri kiihdyttää matala – asteista tulehdusta, joka osataan yhdistää moniin kroonisiin sairauksiin, kuten yhä lisääntyviin sydän- ja verisuonisairauksiin.
• Sokeri ruokkii haitallisia suolistobakteereja ja heikentää sen myötä suolistossa sijaitsevaa immuunipuolustusta, minkä vuoksi alttius sairastelulle kasvaa.
• Liikalihavuus, iho-ongelmat, temppuileva vatsa, väsymys, ärtyisyys, keskittymisvaikeudet, huono hammasterveys… (osa)syyllinen näihinkin oireisiin löytyy harmillisen usein liiallisesta sokerista

Tiivistettynä: Puhdistettu sokeri ei ole lainkaan tarpeellista, vaan rappeuttaa elimistöä monin tavoin – ja mikä ikävintä, aiheuttaa voimakasta riippuvuutta, minkä vuoksi sitä on vaikea välttää, vaikka haitat olisivatkin tiedossa. Lisäksi sokeria löytyy niin yllättävistä ruoka-aineista, että moni syö lisättyä sokeria vahingossa.

Minkä verran sokeria voi syödä?

Maailman terveysjärjestö WHO on esittänyt kannanoton, jonka mukaan päivittäinen sokeriannos olisi hyvä olla alle 5 % päivittäisestä energiansaannista. WHO:n virallinen suositus on nyt 10 %, mikä on sama kuin tämänhetkinen suositus Suomessa.
Lisätyn sokerin määrä 10 % päivittäisestä energiansaannista tarkoittaa 2000 kcal ruokavaliossa 50 grammaa eli noin 20 sokeripalaa. Voitko kuvitella, että se tulee helposti täyteen jopa pelkistä piilosokereista eli ilman, että varsinaisesti edes syöt makeita herkkuja
.

Nämä seikat suosittelenkin huomioimaan:

• 
Tuohon 10 % päiväsaantiin tulee laskea mukaan kaikki sokerityypit lisättynä (mm. sakkaroosi, fruktoosi, glukoosi), niistä koostuvat makeuttajat (hunajat ja siirapit)
• Kiintiöön lasketaan mukaan myös hedelmämehut ja -tiivisteet
• Jos tuon ns. sallitun sokeriannoksen nauttii päivittäin, kerryttää se vuodessa kaloreita määrän, joka alakanttiinkin arvioituna tarkoittaa kymmentä potentiaalista liikakiloa vyötärölle
• 10 (tai viiden) prosentin suositus ei tarkoita, että se kannattaa nauttia, vaan se on maksimi, mistä kannattaa tinkiä
• Yhdenkään suosituksen mukaan lisätyn sokerin nauttiminen ei ole ravitsemuksellisesti tarpeellista!

Mikä on hyvä määrä lisättyä sokeria?

Vastaukseni on yksinkertainen: Mitä vähemmän sen parempi. Nollatoleranssiin tai hysteriaan ei ole tarvetta, mutta koska nykymaailmassa sokeria piileskelee lähes jokaisessa pakatussa tuotteessa myös sellaisissa, jotka eivät maistu makeilta, on paras olla tarkkana ja välttää sitä parhaansa mukaan.

Kaikki varmasti tietävät, että karkit, leivokset ja suklaat ovat sokeripitoisia, mutta entä niinkin viattomalta kuulostavat tuotteet kuin sinappi, ruisleipä tai leikkele? Jos tuoteselosteet jäävät lukematta, eksyy ostoskoriin miltei väistämättä piilosokeria monen terveelliseltäkin tuntuvan tuotteen mukana (esimerkkinä murot, jogurtit, mehut ja leivät).

Juhlahetket ovat toki erikseen, eikä poikkeustilanteissa tarvitse ryhtyä sokerinipoksi. Se ei silti tarkoita, että jokailtainen karkkipussi olisi ansaittu poikkeus tai juhlissa kannattaisi hamstrata kakkua sokerittomienkin päivien edestä. Sillä vain huijaa itseään ja ruokkii makeanhimoa entisestään.

Mitä virheitä kannattaa välttää?

Haittojen luetteleminen ei kuitenkaan auta, jos ei tiedä, millä keinoilla sokerista ja makeanhimosta kannattaa irrottautua. Koska itse olen ollut toivoton karkkinarkki, tiedän liiankin hyvin, kuinka vastustamaton makeahimo voi olla. Tein myös monet virheet ja kävin läpi turhat kokeilut ennen kuin löysin menetelmät, joilla makeanhimo lähti – ja on myös pysynyt poissa.

Tässä yleisimmät syyt, miksi makeanhimo pitää yrityksistä huolimatta pintansa:

• Huomiot ainoastaan ruokavalion. Jos sokeririippuvuudessa olisi kyse ainoastaan ruoasta, olisi joka puolelta sinkoilevat ruokavalio-ohjeet ja terveellisen ruoan hyvä tarjonta varmasti vieneet valtaosan sokeriepidemiasta mennessään. Ruokavalio on kyllä tärkeässä roolissa, mutta pysyvien tulosten saavuttaminen edellyttää myös mm. tunnesyömisen, suoliston ja stressin (henkinen + fyysinen) huomioimista.

• Aloitat tiukan herkkulakon. Lakko sanaan taas sisältyy jo lähtökohtaisesti ajatus määräajasta. Se alkaa ja loppuu, minkä vuoksi virität ajatukset pysyvien tapamuutosten sijaan hetkelliseen tsemppaamiseen. Kukapa ei olisi omakohtaisesti kokenut, kuinka sokerilakon loppumiseen lasketaan päiviä ja kun lakko on lopulta ohi, on “pienen” herkkupalkinnon aika…

• Sinnittelet itsekurin varassa. Moni ajattelee, että terveellisten elämäntapojen noudattamisessa on kyse vahvasta itsekurista. Onneksi niin ei kuitenkaan ole, vaan sokerikoukun voi (ja se kannattaa!) katkaista niin, että itsekuri jää tarpeettomaksi. Avainsana on tapamuutokset, jolloin paremmat valinnat tulevat selkärangasta itsekurikamppailun sijaan.

• Etenet itsevihan vimmalla. Lähdetkö tavoittelemaan sokerittomuutta itsevihan vimmalla? Ajattelet olevasi ruma, läski, saamaton tai muuta epäkannustavaa, johon herkkulakko voisi tarjota ratkaisun. Piiskaat itseäsi ja ehkä saavutat tuloksia, mutta lopulta repsahdat. Miksi? Negatiivisuudesta käsin on lähes mahdoton tehdä valintoja, jotka tukevat parempaa vointia. Parempi on tehdä muutos, KOSKA rakastat itseäsi – ei jotta alkaisit/voisit rakastaa itseäsi.

• Et tartu syihin. Makeanhimo vähenee kyllä, kun pidät haitallisen sokerin minimissä, mutta se ei kuitenkaan yksin auta irrottautumaan sokerista. Tärkeää on korjata syy, joka saa sinut syömään sokeria. Se voi olla esim. väsymys, ravinnepuutokset tai stressaava arki. Sokerittomuus ei siis paljon auta, jos samaan aikaan nukut vain viisi tuntia yössä ja elät ravinneköyhän valmisruoan varassa.

Miten sokerista sitten pääsee eroon?

Nyt kun tiedät, miksi sokeria kannattaa välttää ja millaiset tekijät kannattaa uuteen elämäntapaan lähtiessä huomioida, on hyvä ottaa lyhyt katsaus käytännön toimiin.

Näillä vinkeillä voit lähteä karsimaan sokeria vaikka saman tien:

1.Varmasta tahtotilasi (eli haluat muutokset, etkä ryhdy siihen väkipakolla)
2. Ota selvää, millaisia sokereita ja makeuttajia kannattaa välttää
3. Opi lukemaan tuoteselosteita
4. Syö kunnon ruokaa, riittävästi ja säännöllisesti
5. Varmista, että syöt riittävästi rasvaa ja proteiinia
6. Älä nauti sokeria tai keinomakeutusaineita juomien muodossa
7. Raivaa keittiön kaapit ja korvaa karsimasi tuotteet paremmilla
8. Tunnista heikot hetkesi ja varaudu niihin
9. Suhtaudu mahdollisiin vieroitusoireisiin positiivisena merkkinä muutoksesta(+ ne menevät kyllä ohi!)
10. Keskity onnistumisiin ja kannusta itseäsi!

Toivottavasti tämä teksti herätti sinut ajattelemaan omaa suhdettasi sokeriin, ja innoitti halun pysyä haitallisesta sokerista erossa. Mikäli kaipaat todistetusti toimivaa menetelmää, selkeitä ohjeita ja asiantuntijan tukeasokerikierteen katkaisemiseksi, ilmoittaudu mukaan suosittuun

Taltuta makeanhimo –verkkovalmennukseen.

Lue lisää ja varaa paikkasi täältä: http://www.taltutamakeanhimo.fi