Hapatettu cashewjogurtti

”Hapatettu cashewjogurtti on täyteläinen jogurtti, jota suolistosi rakastaa! Reseptin on luonut Annekatariina – hyvää ruokaa ja sen tuomaa parasta oloa fiilistelevä ruokabloggaaja, joka etsii kaikista pienistä ja arkisista asioista jotain mielikuvituksellista ja kaunista.”

ANNOKSIA

4 kpl

Valmistusaika

15 Min + 24 h

Vegaaninen
Tuore
Raaka
Gluteeniton

 

Ainekset

3 dl cashewpähkinöitä
n. 2 dl vettä
2 probioottikapselia

Valmistusohje

  1. Liota pähkinöitä vähintään tunti, mieluiten noin 8 tuntia. Siivilöi pähkinät ja huuhtele hyvin.
  2. Lisää blenderiin veden kera ja aja silkkisen tasaiseksi massaksi. Lisää tarvittaessa tai halutessasi lisää vettä. Valmis jogurtti tulee olemaan tästä hieman jähmeämpää.
  3. Tyhjennä probioottikapselien sisältö ja sekoita vain pikaisesti, jotta probiootit sekoittuvat tasaiseksi massaan. Huomaa, ettet sekoita probiootteja jogurttiin, jos massa on blendauksen jäljiltä kuumaa. Anna tällöin jäähtyä hetki, max noin 40 asteiseksi.
  4. Kaada jogurtti puhtaaseen lasipurkkiin ja peitä purkin kansi liinalla/harsolla. Nosta suojaisaan ja vedottomaan paikkaan, esimerkiksi uuni on hyvä. Jos kodissasi on kylmä tähän aikaan vuodesta, voit pistää purkin myös kuivurin tai uunin noin 40 asteen lämpöön.
  5. Anna hapattua 18-24 tuntia. Itse pidin purkkia uunissa, jonka lämpötila oli noin 22 ja hapatin jogurttia 24 tuntia. Tämä johti juuri sopivan happamaan lopputulokseen.
  6. Peitä valmis jogurttipurkki kannella ja nosta jääkaappiin. Nauti kylmänä esimerkiksi marjojen ja granolan kera.